Jako SP ZOZ zawarliśmy 2 umowy z innym SP ZOZ-em: jedną na wykonanie badań rezonansu magnetycznego, drugą na wykonanie badań tomografii komputerowej. W umowach nie została określona wartość badań, natomiast planowana wartość każdej umowy odrębnie nie przekracza 14 000 Euro.
Czy do zawierania tego typu umów mają zastosowanie przepisy ustawy – Prawo zamówień publicznych i czy powinno być przeprowadzone postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego?
Przy udzielaniu przez SP ZOZ zamówienia na świadczenia zdrowotne innym samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej należy stosować przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) – dalej p.z.p. – art. 5 ust. 1 p.z.p. Zamawiający będzie miał jednak prawo nie zastosować żadnego z ustawowych trybów wyłonienia wykonawcy, jeżeli oszacowana z należytą starannością wartość przedmiotu zamówienia nie przekroczy równowartości 14000 euro (art. 4 pkt 8 p.z.p.).
Wykonywanie badań rezonansu magnetycznego oraz tomografii komputerowej jest rodzajem świadczeń zdrowotnych. Wybór trybu udzielenia zamówienia m.in. na tego rodzaju świadczenia zdrowotne jest uzależniony od rodzaju podmiotu, któremu SP ZOZ planuje takiego zamówienia udzielić. SP ZOZ może bowiem udzielić przedmiotowego zamówienia w trybie konkursowym, wynikającym z art. 35 i 35a ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) – dalej u.z.o.z. lub na podstawie art. 5 ust. 1 p.z.p.
SP ZOZ udziela zamówienia na świadczenia zdrowotne w trybie konkursowym określonym w art. 35 i art. 35a u.z.o.z., jeśli wykonawcą usług jest jeden z podmiotów wymienionych w art. 35 ust. 1 u.z.o.z., tj.:
1)
niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, w zakresie zadań określonych w statucie tego zakładu;
2)
osoba wykonująca zawód medyczny w ramach indywidualnej praktyki lub indywidualnej specjalistycznej praktyki na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
2a)
grupowa praktyka lekarska i grupowa praktyka pielęgniarek, położnych prowadząca działalność na zasadach określonych w przepisach odrębnych;
3)
osoba legitymująca się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny, która dysponuje lokalem oraz aparaturą i sprzętem medycznym, odpowiadającymi wymaganiom przewidzianym dla zakładów opieki zdrowotnej, oraz spełnia warunki określone w przepisach o działalności gospodarczej.
Wskazany powyżej katalog oczywiście nie jest katalogiem zamkniętym podmiotów zdolnych do przyjęcia zamówienia od SP ZOZ-ów. Katalog ten stanowi jedynie wykaz podmiotów, którym zamówienie musi zostać udzielone w trybie konkursowym wynikającym z art. 35a u.z.o.z. (tzw. subkontraktacja). Inni wykonawcy usług medycznych zleconych przez SP ZOZ-y muszą być wyłaniani zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
Artykuł 5 ust. 1 p.z.p. stanowi bowiem, że do postępowań o udzielenie zamówień, których przedmiotem są usługi o charakterze niepriorytetowym określone w przepisach wydanych na podstawie art. 2a, nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania ofert, obowiązku żądania wadium, obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, zakazu ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie właściwości wykonawcy oraz przesłanek wyboru trybu negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz licytacji elektronicznej. Zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym (Dz. U. Nr 12, poz. 68) w załączniku nr 2 tj. w wykazie usług o charakterze niepriorytetowym, pod numerem kategorii 25 wpisano usługi społeczne i zdrowotne.
Z powyższego wynika, że wykonawca świadczeń zdrowotnych, o których mowa w pytaniu, z uwagi na fakt, iż nie zawiera się w katalogu podmiotów z art. 35 u.z.o.z., powinien zostać wyłoniony zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
Jednocześnie podkreślić należy, iż SP ZOZ zamawiający nie będzie zobowiązany do stosowania przepisów prawa zamówień publicznych, jeżeli zajdzie przesłanka, o której mowa w art. 4 pkt 8 p.z.p., tj. jeżeli wartość zamówień lub konkursów nie przekroczy wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14000 euro. Zamawiający powinien zatem, zgodnie z art. 32 p.z.p. oszacować z należytą starannością wartość przedmiotu zamówienia. Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością. Dopiero po dokonaniu powyższych szacunków SP ZOZ będzie mógł ustalić, czy może odstąpić od stosowania przepisów prawa zamówień publicznych wyłaniając wykonawcę przedmiotowych świadczeń zdrowotnych.
Paulina Soszyńska
Czy do zawierania tego typu umów mają zastosowanie przepisy ustawy – Prawo zamówień publicznych i czy powinno być przeprowadzone postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego?
Przy udzielaniu przez SP ZOZ zamówienia na świadczenia zdrowotne innym samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej należy stosować przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) – dalej p.z.p. – art. 5 ust. 1 p.z.p. Zamawiający będzie miał jednak prawo nie zastosować żadnego z ustawowych trybów wyłonienia wykonawcy, jeżeli oszacowana z należytą starannością wartość przedmiotu zamówienia nie przekroczy równowartości 14000 euro (art. 4 pkt 8 p.z.p.).
Wykonywanie badań rezonansu magnetycznego oraz tomografii komputerowej jest rodzajem świadczeń zdrowotnych. Wybór trybu udzielenia zamówienia m.in. na tego rodzaju świadczenia zdrowotne jest uzależniony od rodzaju podmiotu, któremu SP ZOZ planuje takiego zamówienia udzielić. SP ZOZ może bowiem udzielić przedmiotowego zamówienia w trybie konkursowym, wynikającym z art. 35 i 35a ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) – dalej u.z.o.z. lub na podstawie art. 5 ust. 1 p.z.p.
SP ZOZ udziela zamówienia na świadczenia zdrowotne w trybie konkursowym określonym w art. 35 i art. 35a u.z.o.z., jeśli wykonawcą usług jest jeden z podmiotów wymienionych w art. 35 ust. 1 u.z.o.z., tj.:
1)
niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, w zakresie zadań określonych w statucie tego zakładu;
2)
osoba wykonująca zawód medyczny w ramach indywidualnej praktyki lub indywidualnej specjalistycznej praktyki na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
2a)
grupowa praktyka lekarska i grupowa praktyka pielęgniarek, położnych prowadząca działalność na zasadach określonych w przepisach odrębnych;
3)
osoba legitymująca się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny, która dysponuje lokalem oraz aparaturą i sprzętem medycznym, odpowiadającymi wymaganiom przewidzianym dla zakładów opieki zdrowotnej, oraz spełnia warunki określone w przepisach o działalności gospodarczej.
Wskazany powyżej katalog oczywiście nie jest katalogiem zamkniętym podmiotów zdolnych do przyjęcia zamówienia od SP ZOZ-ów. Katalog ten stanowi jedynie wykaz podmiotów, którym zamówienie musi zostać udzielone w trybie konkursowym wynikającym z art. 35a u.z.o.z. (tzw. subkontraktacja). Inni wykonawcy usług medycznych zleconych przez SP ZOZ-y muszą być wyłaniani zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
Artykuł 5 ust. 1 p.z.p. stanowi bowiem, że do postępowań o udzielenie zamówień, których przedmiotem są usługi o charakterze niepriorytetowym określone w przepisach wydanych na podstawie art. 2a, nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania ofert, obowiązku żądania wadium, obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, zakazu ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie właściwości wykonawcy oraz przesłanek wyboru trybu negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz licytacji elektronicznej. Zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym (Dz. U. Nr 12, poz. 68) w załączniku nr 2 tj. w wykazie usług o charakterze niepriorytetowym, pod numerem kategorii 25 wpisano usługi społeczne i zdrowotne.
Z powyższego wynika, że wykonawca świadczeń zdrowotnych, o których mowa w pytaniu, z uwagi na fakt, iż nie zawiera się w katalogu podmiotów z art. 35 u.z.o.z., powinien zostać wyłoniony zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
Jednocześnie podkreślić należy, iż SP ZOZ zamawiający nie będzie zobowiązany do stosowania przepisów prawa zamówień publicznych, jeżeli zajdzie przesłanka, o której mowa w art. 4 pkt 8 p.z.p., tj. jeżeli wartość zamówień lub konkursów nie przekroczy wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14000 euro. Zamawiający powinien zatem, zgodnie z art. 32 p.z.p. oszacować z należytą starannością wartość przedmiotu zamówienia. Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością. Dopiero po dokonaniu powyższych szacunków SP ZOZ będzie mógł ustalić, czy może odstąpić od stosowania przepisów prawa zamówień publicznych wyłaniając wykonawcę przedmiotowych świadczeń zdrowotnych.
Paulina Soszyńska