Odpowiedź:
Obecnie brak jest przepisów prawa, które sankcjonowałyby obowiązek prowadzenia przez podmioty lecznicze rejestru rozmów telefonicznych. Wyjątek od tej zasady stanowią przepisy dotyczące warunków realizacji świadczeń z zakresu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
Uzasadnienie:
Zgodnie z załącznikiem nr 5 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 24 września 2013 roku w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 86 z późn. zm.), podmiot leczniczy udzielający świadczeń z zakresu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej zobowiązany jest między innymi do wyposażenia placówki w rejestrator rozmów telefonicznych lub system rejestrujący rozmowy telefoniczne, z zapewnieniem archiwizacji nagrań.
Należy podkreślić, iż powyższe nie wyklucza możliwości prowadzenia rejestracji rozmów telefonicznych w ramach innych podmiotów i ich oddziałów np. tak jak wskazano w pytaniu w ramach SOR. Placówka jednakże musi pamiętać o konieczności nagrania automatycznie odtwarzanego komunikatu informującego rozmówcę o fakcie nagrywania rozmów oraz o obowiązku zapewnienia pełnych gwarancji ochrony danych osobowych, które są uzyskiwane w toku prowadzonych rozmów.
Maciej Łokaj, autor współpracuje z Lex Ochrona Zdrowia
Odpowiedzi udzielono 14.04.2016 r.
Czy podmiot leczniczy ma obowiązek prowadzenia rejestru rozmów telefonicznych?
Pytanie pochodzi z publikacji Lex Ochrona ZdrowiaCzy istnieje przepis obligujący zakład opieki zdrowotnej do stworzenia technicznych możliwości do rejestracji rozmów przychodzących i/lub wychodzących oraz rejestracji tych rozmów np. w związku ze zgłoszeniami dokonywanymi drogą telefoniczną do szpitalnego oddziału ratunkowego lub w celu umówienia wizyty u lekarza?