Kupiłam szczepionkę do odczulania, ale nie sprawdziłam okresu ważności. Szczepionka jest ważna jeszcze przez dwa miesiące. Alergolog stwierdził, że zaczynając teraz opakowanie nie wykorzystam nawet połowy przed upływem okresu ważności i polecił zwrócić szczepionkę w aptece.
Kto powinien sprawdzić termin ważności szczepionki pacjent czy farmaceuta?
Co należy z taką szczepionką zrobić? Oddać do hurtowni czy zutylizować?
W omawianym przypadku zwrot do apteki jest niemożliwy (zob. art. 96 ust. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne; tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 z późn. zm.; dalej jako: u.p.f.).
Zgodnie z art. 96 ust. 5 u.p.f. produkty lecznicze wydane z apteki nie podlegają zwrotowi. Wyjątkiem od tej reguły jest możliwość dokonania zwrotu produktów leczniczych z powodu wady jakościowej lub niewłaściwego ich wydania. Wady jakościowe odnoszą się do wad samego produktu, natomiast niewłaściwe wydanie zasadniczo do sytuacji wydania produktu niezgodnie z receptą.
W omawianym przypadku produkt (szczepionka) została wydana zgodnie z zaleceniem lekarza i w czasie ważności produktu (dwa miesiące). Tym samym zwrot się nie należy. Farmaceuta obowiązany jest do sprawdzenia leku pod kątem jego ważności w momencie sprzedaży, tzn. lek nie może być przeterminowany w chwili sprzedaży.
Osoba fizyczna może taką szczepionkę oddać do apteki, która posiada specjalne pojemniki na przeterminowane bądź nieużyte leki.
Dobrawa Biadun
Kto powinien sprawdzić termin ważności szczepionki pacjent czy farmaceuta?
Co należy z taką szczepionką zrobić? Oddać do hurtowni czy zutylizować?
W omawianym przypadku zwrot do apteki jest niemożliwy (zob. art. 96 ust. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne; tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271 z późn. zm.; dalej jako: u.p.f.).
Zgodnie z art. 96 ust. 5 u.p.f. produkty lecznicze wydane z apteki nie podlegają zwrotowi. Wyjątkiem od tej reguły jest możliwość dokonania zwrotu produktów leczniczych z powodu wady jakościowej lub niewłaściwego ich wydania. Wady jakościowe odnoszą się do wad samego produktu, natomiast niewłaściwe wydanie zasadniczo do sytuacji wydania produktu niezgodnie z receptą.
W omawianym przypadku produkt (szczepionka) została wydana zgodnie z zaleceniem lekarza i w czasie ważności produktu (dwa miesiące). Tym samym zwrot się nie należy. Farmaceuta obowiązany jest do sprawdzenia leku pod kątem jego ważności w momencie sprzedaży, tzn. lek nie może być przeterminowany w chwili sprzedaży.
Osoba fizyczna może taką szczepionkę oddać do apteki, która posiada specjalne pojemniki na przeterminowane bądź nieużyte leki.
Dobrawa Biadun