Według BCC regulacje dotyczące wprowadzenia sieci szpitali powinny stanowić zakres odrębnej ustawy, a nie być okazjonalnie włączone w ramach nowelizacji do korekty ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych.

Poza tym według BCC zbyt krótki vacatio legis przy poważnych, zmianach jest rzeczą niedopuszczalną z punktu widzenia prawidłowej i rzetelnej legislacji. 

Business Centre Club postuluje także, aby określić zasady współpracy lekarzy POZ z lekarzami medycyny pracy w zakresie ochrony zdrowia pracowników. 

- Działania te powinny być ukierunkowane na zadania prozdrowotne i profilaktyczne nie tylko w zakresie chorób zawodowych i wypadków przy pracy, ale także obejmujących rehabilitację i choroby przewlekłe leczone w ramach podstawowej opieki zdrowotnej -  uważa ekspert BCC w zakresie prawa zdrowotnego Zenon Wasilewski, który postuluje także powołanie bez dodatkowych kosztów administracyjno-biurowych pełnomocnika rządu ds. koordynowanej POZ, którym mógłby być jeden z obecnych sekretarzy lub podsekretarzy stanu w Ministerstwie Zdrowia. 

Zastrzeżenia Business Centre Club dotyczące zmiany ustawy refundacyjnej dotyczą natomiast zapisu umożliwiającego Ministerstwu zmianę lub cofnięcie decyzji refundacyjnej, wydawanej na minimum dwa lata, w trakcie jej obowiązywania, co utrudni przedsiębiorcom prowadzenie planowanej i racjonalnej działalności.

Zniknięcie z rynku prywatnych firm świadczących usługi w zakresie ratownictwa będzie także spowodowane nowymi regulacjami w zakresie ratownictwa medycznego. 
„Pozostaje to w sprzeczności z zasadą konstytucyjnej równości oraz swobody działalności gospodarczej” – podkreśla BCC. 


Na temat zmian w systemie ochrony zdrowia czytaj także: Co musisz wiedzieć o reformie ochrony zdrowia?>>>


BCC zwraca również uwagę na łamanie zasad dialogu społecznego przez rząd, pozorowanie konsultacji społecznych, brak kontynuacji dobrych regulacji wprowadzonych przez poprzedników oraz powoływanie przez ministra zdrowia licznych zespołów do rozpatrzenia zmian ustawodawczych w obszarze ochrony zdrowia bez udziału reprezentacji organizacji pracodawców i pracobiorców. 

- Na przykładzie projektów ustawy o sieci szpitali oraz o państwowym ratownictwie medycznym niektóre regulacje budzą wątpliwości natury konstytucyjnej wynikające z art. 2. Konstytucji RP: naruszenie zasady zaufania obywateli do demokratycznego państwa prawa oraz z art. 30 (w zw. z art.68 ) Konstytucji RP: o godnym dostępie do świadczeń medycznych – podkreśla ekspert BCC. 

Źródło: www.bcc.org.pl