Z dniem 6 marca 2013 r. wejdzie w życie ustawa z dnia 25 stycznia 2013 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. poz. 228) .

Nowelizacja wprowadza istotne zmiany w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 391, z późn. zm.), obejmujące w szczególności:
- umożliwienie gminom, na mocy uchwały rady gminy, przejęcia obowiązku wyposażania nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,
- wprowadzenie możliwości finansowania przez gminy z opłat pobranych za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyposażania nieruchomości w pojemniki, a także worki do zbierania odpadów komunalnych, oraz utrzymywania ich w należytym stanie,
- umożliwienie gminom wyboru różnych metod ustalania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla poszczególnych części obszaru gmin (np. części wyposażonej w wodociągi - według zużycia wody, natomiast co do pozostałego obszaru - według innej metody); dotychczas obowiązujące przepisy pozwalały na wybór jednolitej metody dla całego obszaru gminy,
- przyznanie wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) uprawnienia organu egzekucyjnego w odniesieniu do należności pieniężnych z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (w ramach postępowania egzekucyjnego będzie mógł on stosować wszystkie środki egzekucyjne, z wyjątkiem egzekucji z nieruchomości); w przypadku przejęcia przez związek gminny zadań z zakresu zapewniania utrzymania czystości i porządku, organem egzekucyjnym będzie zarząd związku międzygminnego,
- przyznanie radzie gminy uprawnienia do zróżnicowania stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wprowadzenia zwolnienia przedmiotowego, ustanowienia dopłaty dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz określenia szczegółowo zasady ustalania tych opłat,
- umożliwienie składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
- wprowadzenie możliwości zarządzenia przez radę gminy, w drodze uchwały, poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasentów i określenia wysokość wynagrodzenia za inkaso,
- wskazanie, że opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi „stanowią”, a nie jak dotychczas „mogą stanowić”, dochód związku międzygminnego, w przypadku przejęcia przez ten związek zadań gmin z zakresu zapewniania utrzymania czystości i porządku.


Ponadto, zgodnie z treścią art. 2 nowelizacji , uchwały podjęte na podstawie art. 6k ust. 1 oraz art. 6n ust. 1 znowelizowanej ustawy zachowają moc do dnia wejścia w życie nowych uchwał, które wydane zostaną na podstawie ww. przepisów, w brzmieniu nadanym im nowelą.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 25 stycznia 2013 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. poz. 228)