MEN przygotowało projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

Począwszy od roku szkolnego 2011/2012 część egzaminu gimnazjalnego z języka obcego nowożytnego będzie zdawana na dwóch poziomach: podstawowym i rozszerzonym.

Egzamin na poziomie podstawowym będzie sprawdzał spełnianie wymagań ustalonych w podstawie programowej na poziomie III.0, co odpowiada trzyletniej nauce języka obcego w gimnazjum. Do egzaminu na poziomie podstawowym (III.0) będzie miał obowiązek przystąpić każdy gimnazjalista. Egzamin na poziomie rozszerzonym będzie odpowiadał wymaganiom określonym w podstawie programowej dla poziomu III.1 i będzie obowiązkowy tylko dla uczniów, którzy w gimnazjum kontynuowali naukę języka rozpoczętą w szkole podstawowej.

Prawo przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego z języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym będzie miał również uczeń, który w gimnazjum nie kontynuował nauki danego języka obcego na podbudowie wymagań dla II etapu edukacyjnego.

Zgodnie z § 35 ust. 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.) , w brzmieniu nadanym rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 156, poz. 1046) , od 1 września 2011 r. informacja o języku obcym nowożytnym, z którego uczeń (słuchacz) przystąpi do trzeciej części egzaminu gimnazjalnego oraz informacja o zamiarze przystąpienia ucznia (słuchacza), na własny wniosek, do egzaminu z języka obcego na poziomie rozszerzonym, będzie dołączana do listy uczniów przystępujących do egzaminu gimnazjalnego. Natomiast wskazany wyżej przepis nie wskazuje, jak przekazywana będzie informacja o uczniach, którzy mają obowiązek przystąpienia do języka obcego na poziomie rozszerzonym, czyli o tych uczniach, którzy w gimnazjum kontynuowali naukę języka obcego rozpoczętą w szkole podstawowej.

Stąd też zaistniała potrzeba wprowadzenia zmiany w § 35 ust. 6, polegającej na konieczności wskazania przez przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego uczniów, którzy w gimnazjum kontynuowali naukę języka obcego nowożytnego na podbudowie wymagań dla II etapu edukacyjnego i są obowiązani przystąpić dodatkowo do części trzeciej tego egzaminu na poziomie rozszerzonym. Informacja ta będzie dołączona do listy uczniów przystępujących do egzaminu gimnazjalnego.

Projekt rozporządzenia został przekazany do uzgodnień międzyresortowych i partnerów społecznych.

Na podstawie: www.men.gov.pl, stan z dnia 27 lipca 2011 r.

Przydatne materiały:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 156, poz. 1046)