Zgodnie z art. 142 ust. 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) dalej p.z.p., wskazuje na określone przypadki, w których "odpowiednia zmiana wynagrodzenia" należnego wykonawcy jest obowiązkiem zamawiającego.
Waloryzacja wynagrodzenia może nastąpić wbrew woli zamawiającego >>>>
Całkowicie niezależnymi od wykonawcy są: stawki podatku od towarów i usług, kwoty minimalnego wynagrodzenia oraz zasady i stawki obowiązujące w ubezpieczeniach społecznych i zdrowotnych. Regulują je akty prawne o charakterze bezwzględnie obowiązującym. Dlatego też, na etapie składania ofert wykonawca nie może przewidzieć i uwzględnić ewentualnych zmian. To poprzez ich pryzmat należy interpretować sformułowanie "odpowiedniej zmiany wynagrodzenia".
Dowiedz się więcej z książki | |
Zamówienia publiczne. Orzecznictwo sądów okręgowych w latach 2010-2015 z komentarzem
|
Celem art. 142 ust. 5 p.z.p. jest przede wszystkim zapewnienie ochrony wykonawcy przed stratami, które mógłby ponieść ze względu na fakt podwyższenia ciężarów publiczoprawnych. W wypadku ich obniżenia, ochrona taka przysługuje również zamawiającemu, który może dokonać obniżenia wynagrodzenia wykonawcy.
Poprzez odpowiednią zmianę wynagrodzenia uznać należy taką zmianę, która dostosowuje wynagrodzenie wykonawcy do poziomu kosztów, które zwiększyły się na skutek zmiany, wymienionych w art. 142 ust. 5 p.z.p aktów prawnych. Wynagrodzenie powinno być adekwatnie dostosowane do sytuacji wynikającej ze zmiany przepisów. Nie może być wyższe od wyliczeń ani niższe.
Zmiana taka nie może następować w sposób automatyczny. Poprzedzać ją musi dokonanie obliczeń, które wskazywałyby jaki wpływ miały zmiany na koszt wykonania zamówienia. Obowiązkiem zamawiającego jest weryfikacja poprawności takich obliczeń w zakresie proponowanej przez wykonawcę zmiany wynagrodzenia.
Źródło: opinia prawna UZP, www.uzp.gov.pl