Zamawiający, w przypadku zmiany wysokości wynagrodzenia wykonawcy należnego z tytułu realizacji umowy o zamówienie publiczne, nie może żądać zmiany zabezpieczenia należytego wykonania umowy w zakresie jego wartości.
Uzasadniając powyższą odpowiedź, w pierwszej kolejności należy wskazać, że pojęcie zabezpieczenia należytego wykonania umowy, każdorazowo odnosi się do oferty jaką wykonawca składa przystępując do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego realizowanego np. w trybie przetargu nieograniczonego.
Artykuł 150 ust. 1 i 2 Prawa zamówień publicznych z 29.01.2004 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) dalej p.z.p. wskazuje bowiem, że wysokość zabezpieczenia ustala się w stosunku procentowym do ceny całkowitej podanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy, jeżeli w ofercie podano cenę jednostkową lub ceny jednostkowe.
Aktualnie, zabezpieczenie ustala się w wysokości do 10% ceny całkowitej podanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy. Powyższe oznacza zatem, że w przypadku zmiany umowy o zamówienie publiczne w części odnoszącej się do jej wartości, zmiana wartości wniesionego zabezpieczenia należytego wykonania umowy nie jest wymagana.
Powyższe wynika także z opinii Urzędu Zamówień Publicznych pt.: "Podwyższenie wartości umowy o zamówienie publiczne a wysokość zabezpieczenia należytego wykonania umowy", w której UZP wyjaśnia, że: „Zabezpieczenie należytego wykonania umowy jest ustalane jako określony procent ceny całkowitej oferty albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy w sprawie zamówienia publicznego, jeżeli w ofercie podano cenę jednostkową lub ceny jednostkowe(art. 150 ust. 1 ustawy Pzp). Ustawodawca w sposób jasny i precyzyjny określa również dopuszczalną wysokość kwoty zabezpieczenia posługując się widełkami procentowymi (od 2-10%) odnoszącymi się do ceny całkowitej podanej w ofercie albo nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy. Z powyższego wynika więc, ze wysokość zabezpieczenia należytego wykonania umowy ustala się na podstawie ceny ofertowej. Ustawa Pzp nie przewiduje mechanizmów dających zamawiającemu uprawnienia do żądanie podwyższenia zabezpieczenia (brak uregulowań dotyczących automatycznej waloryzacji kwoty zabezpieczenia). Mając na względzie powyższe, wskazać należy, że w przypadku podwyższenia wartości umowy o zamówienie publiczne, brak podstaw prawnych w ustawie – Prawo zamówień publicznych do wysunięcia przez zamawiającego żądania uzupełnienia wysokości zabezpieczenia należytego wykonania umowy o kwotę wynikającą ze zmiany (podwyższenia) wysokości wynagrodzenia wykonawcy. Należy przy tym zwrócić uwagę, że zgodnie ustawą Pzp w trakcie realizacji umowy o zamówienie publiczne ustawodawca dopuszcza jedynie możliwość zmiany formy zabezpieczenia przez wykonawcę na inną lub kilka form, o których mowa w art. 148 ust. 1 ustawy Pzp (por. art. 149 ust. 1 ustawy Pzp). W takim przypadku zmiana formy zabezpieczenia jest dokonywana z zachowaniem ciągłości zabezpieczenia i bez zmniejszania jego wysokości”.
Dowiedz się więcej z książki | |
Prawo zamówień publicznych. Komentarz
|
Zmiana wysokości zabezpieczenia należytego wykonania umowy może być jedynie możliwa, w przypadku gdy zamawiający przewidział taką okoliczność i możliwość w ogłoszeniu o zamówienie publiczne lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Mowa zatem o regulacjach wynikających z art. 144 ust. 1 pkt 1 p.z.p. zgodnie z którymi zakazuje się zmian postanowień zawartej umowy lub umowy ramowej w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności, tj.: zmiany zostały przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia w postaci jednoznacznych postanowień umownych, które określają ich zakres w szczególności możliwość zmiany wysokości wynagrodzenia wykonawcy i charakter oraz warunki wprowadzania zmian.
Taką możliwość przewiduje także Urząd Zamówień Publicznych, który w swej opinii prawnej wskazuje, że: "Powyższe nie stoi jednak na przeszkodzie odmiennemu uregulowaniu ww. kwestii w umowie, pod warunkiem, że dokonanie zmiany nie spowoduje ustalenia zabezpieczenia w granicach innych niż 2-10% ceny całkowitej oferty albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania wynikającego z umowy (pod warunkiem, że mechanizm zmian w tym zakresie był uprzednio znany wszystkim podmiotom ubiegającym się o dane zamówienie publiczne, co gwarantuje zachowanie zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania)” (por. Informator Urzędu Zamówień Publicznych nr 12/2013, Opinie prawne, „Zabezpieczenie należytego wykonania umowy w kontekście zmiany nominalnej wartości kontraktu”, s. 24-25.).