Rada gminy podjęła uchwałę o powierzeniu wykonywania zadania w zakresie prowadzenia lokalnego transportu zbiorowego innej gminie. Zasady i warunki przekazywania środków finansowych na wykonanie zadania zostały określone w porozumieniu międzygminnym. W uchwale rada gminy zastrzegła, że zmiana porozumienia w zakresie dotyczącym przebiegu tras linii komunikacyjnych oraz ich ilości będzie wymagała dla swej ważności zgody rady gminy.

Wojewoda zaskarżył uchwałę rady do sądu wskazując, iż rada gminy przekroczyła swoje kompetencje. Według organu nadzoru, przepis art. 74 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym daje gminom prawo do zawierania porozumień międzygminnych, natomiast art. 31 tejże ustawy stanowi, że bieżącymi sprawami gminy kieruje wójt oraz reprezentuje gminę na zewnątrz. Z przepisów tych wynika jednoznacznie, iż to organy wykonawcze gmin w ramach kierowania bieżącymi sprawami gminy, mogą zawierać porozumienia, również możliwość dokonywania zmian porozumienia należy do kompetencji tych organów.

WSA rozpatrując skargę przypomniał, iż porozumienie stanowi jedną z form współdziałania gmin mającą na celu wspólne wykonywanie zadań publicznych. W odróżnieniu od związku międzygminnego zadania te wykonuje nie inny, działający w miejsce gmin podmiot, lecz jedna z gmin na rzecz drugiej lub na rzecz kilku gmin. Istotą porozumienia międzygminnego jest powierzenie przez jedną z gmin a przejęcie przez drugą gminę obowiązku wykonywania zadań publicznych.

WSA zwrócił uwagę, iż wyrażenie woli o powierzeniu wykonania zadań innej gminie w drodze porozumienia międzygminnego należy do wyłącznej właściwości rady gminy, natomiast złożenie oświadczenia woli o zawarciu porozumienia należy do kompetencji organu uprawnionego do reprezentacji gminy na zewnątrz, czyli do wójta jako organu wykonawczego. Reguła ta ma również zastosowanie co do oceny legalności postanowień zaskarżonej uchwały. Podjęcie tej uchwały należy z pewnością do kompetencji rady gminy, jednakże jej wykonanie, czyli zawarcie porozumienia należy do kompetencji wójta. Skoro zatem zawarcie porozumienia należy do kompetencji organu wykonawczego, to również zmiany porozumienia w zakresie dotyczącym przebiegu tras linii komunikacyjnych należą do kompetencji tego organu. Zastrzeżenie przez radę gminy, że zmiany porozumienia w zakresie dotyczącym przebiegu tras komunikacyjnych wymagają zgody rady stanowi wkroczenie w kompetencje organu wykonawczego zwłaszcza w sytuacji, gdy rada powierzając wykonanie zadań w zakresie transportu zbiorowego miastu nie precyzowała treści, ani nie określała warunków porozumienia przewidzianego uchwałą.

Na podstawie:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)