Odpowiedź

 W przedstawionym stanie faktycznym uznać należy, iż starosta, podpisujący jedynie umowę o zamówienie publiczne, nie jest zobowiązany złożyć oświadczenia na druku ZP-11, zaś radca prawny opiniujący SIWZ, oświadczenie powyższe winien już złożyć.
 
Uzasadnienie
 
 Zgodnie z art. 7 ust. 2 Prawa zamówień publicznych czynności związane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wykonują osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm (zasada obiektywizmu i bezstronności). Bezstronność i obiektywizm osób wykonujących czynności w postępowaniu gwarantuje również art. 17 Prawa zamówień publicznych .

 Osoby wykonujące czynności w postępowaniu składają, pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, pisemne oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności stanowiących podstawę wyłączenia z postępowania (art. 17 ust. 1 Prawa zamówień publicznych ). Wzór oświadczenia stanowi druk ZP-11.

 Czynności wykonywane w postępowaniu, to czynności, które są podejmowane począwszy od chwili wszczęcia postępowania, aż do momentu podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego. Niewątpliwie czynnością postępowania jest sporządzenie specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w którym to pojęciu mieści się zaopiniowanie tego dokumentu. Powyższej oczywistości brak jest już w przypadku podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego. Jedni wskazują, że podpisanie umowy nie stanowi czynności postępowania. Inni zaś reprezentują stanowisko całkowicie odmienne i przyjmują, że jest to czynność kończąca postępowanie, która jednak nie ma wpływu na wybór najkorzystniejszej oferty. Wobec powyższego, zasadnym jest zatem przyjąć, że starosta nie ma obowiązku złożenia oświadczenia na druku ZP-11. Rozważenia wymaga natomiast złożenie oświadczenia przez radcę prawnego, który opiniuje SIWZ.

 Etapem sporządzania SIWZ może być zaopiniowanie dokumentu przez radcę prawnego. Opinia przez niego wydana może zaś mieć pośrednio przełożenie na wybór najkorzystniejszej oferty (np. poprzez uwagi do kryteriów oceny ofert). Z uwagi na powyższe, uzasadnione wydaje się być stanowisko, w myśl którego radca prawny opiniujący SIWZ powinien złożyć oświadczenie na druku ZP-11.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.)