Odpowiedź

W mojej ocenie tak.

Zagadnienia dotyczące odbioru i transportu odpadów komunalnych przede wszystkim regulowane są przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach . Niemniej jednak należy podkreślić, że również w przypadku odpadów komunalnych pozostają obowiązujące wymagania określone w ustawie o odpadach . W świetle obowiązujących przepisów, w tym w szczególności art. 7 ust. 1 i 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach , na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości wymagane jest uzyskanie zezwolenia, którego w drodze decyzji udziela wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce świadczenia usług. Jednocześnie, w myśl art. 28 ust. 1-4. ustawy o odpadach , prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów oraz prowadzenie działalności w zakresie transportu odpadów, co do zasady, wymaga uzyskania zezwolenia, które w drodze decyzji wydaje starosta właściwy ze względu na miejsce zbierania odpadów (w przypadku prowadzenia działalności w zakresie zbierania odpadów) lub starosta właściwy ze względu na miejsce siedziby lub zamieszkania posiadacza odpadów (w przypadku prowadzenia działalności w zakresie transportu odpadów).

Zatem w świetle obowiązujących przepisów, niezależnie od zezwolenia na odbiór odpadów komunalnych wydanego przez wójta, przedsiębiorca świadczący tego rodzaju usługi zobowiązany jest uzyskać również zezwolenie na zbieranie lub transport odpadów komunalnych, wydawane w oparciu o wymagania ustawy o odpadach . Stanowisko takie zostało zaprezentowane również w wyjaśnieniu Ministerstwa Środowiska z dnia 22 października 2004 r., sygn. DP 024-368/04/MD, w którym stwierdza się wyraźnie, iż na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości wymagane jest uzyskanie zezwolenia wójta, przy czym wyjątek stanowią gminne jednostki organizacyjne prowadzące taką działalność na obszarze własnej gminy, które nie mają obowiązku uzyskania zezwoleń na odbieranie odpadów komunalnych.

Natomiast niezależnie od zezwoleń na odbiór odpadów komunalnych, wymagane są na podstawie ustawy o odpadach zezwolenia na zbieranie, transport, odzysk lub unieszkodliwianie odpadów komunalnych wydawane przez starostów na podstawie ustawy o odpadach. W art. 8. ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach , określone zostały wymagane elementy, jakie powinien zawierać wniosek o udzielenie zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Wprawdzie w art. 8 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie wskazano jednoznacznie, że do takiego wniosku należy załączyć zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania lub transportu odpadów komunalnych wydane na podstawie ustawy o odpadach, jednak zgodnie z art. 8a ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach , przed podjęciem decyzji w sprawie wydania zezwolenia wójt, burmistrz lub prezydent miasta może wezwać przedsiębiorcę do uzupełnienia, w wyznaczonym terminie, brakującej dokumentacji poświadczającej, że przedsiębiorca spełnia warunki określone przepisami prawa, wymagane do wykonywania działalności objętej zezwoleniem. Ponieważ posiadanie stosownego zezwolenia wydanego na podstawie ustawy o odpadach jest warunkiem prowadzenia działalności w zakresie zbierania i/lub transportu odpadów, w mojej ocenie, w przypadku wezwania do uzupełnienia, przedsiębiorca jest zobowiązany taką decyzję przedstawić.

Zaświadczenie na przewozy drogowe na potrzeby własne, o którym mowa w pytaniu, jest (jak można wnioskować z treści) zaświadczeniem wydanym na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 z późn. zm.), zgodnie z którym, przewozy drogowe na potrzeby własne mogą być wykonywane po uzyskaniu zaświadczenia potwierdzającego zgłoszenie przez przedsiębiorcę prowadzenia przewozów drogowych jako działalności pomocniczej w stosunku do jego podstawowej działalności gospodarczej. Należy zaznaczyć, że w myśl art. 33 ust. 2 ustawy o transporcie drogowym, obowiązek uzyskania takiego zaświadczenia nie dotyczy przewozów drogowych wykonywanych:
w ramach powszechnych usług pocztowych, przez podmioty niebędące przedsiębiorcami (z ty, że w przypadku działalności wytwórczej w rolnictwie dotyczącej upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego obowiązek uzyskania zaświadczenia nie dotyczy rolnika w rozumieniu przepisów ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników), oraz przez przedsiębiorców posiadających uprawnienia do wykonywania transportu drogowego.

Należy także podkreślić, że w myśl definicji zawartej w art. 4 pkt 4 ustawy o transporcie drogowym, przewóz na potrzeby własne (niezarobkowy przewóz drogowy) oznacza każdy przejazd pojazdu po drogach publicznych z pasażerami lub bez, załadowanego lub bez ładunku, PRZEZNACZONY DO NIEODPŁATNEGO krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego osób lub rzeczy, wykonywany przez przedsiębiorcę pomocniczo w stosunku do jego podstawowej działalności gospodarczej i spełniający łącznie następujące warunki:
pojazdy samochodowe używane do przewozu są prowadzone przez przedsiębiorcę lub jego pracowników,
przedsiębiorca legitymuje się tytułem prawnym do dysponowania pojazdami samochodowymi,
w przypadku przejazdu pojazdu załadowanego - rzeczy przewożone są własnością przedsiębiorcy lub zostały przez niego sprzedane, kupione, wynajęte, wydzierżawione, wyprodukowane, wydobyte, przetworzone lub naprawione albo celem przejazdu jest przewóz osób lub rzeczy z przedsiębiorstwa lub do przedsiębiorstwa na jego własne potrzeby, a także przewóz pracowników i ich rodzin, nie jest przewozem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług turystycznych.

Niezależnie od tego, czy w analizowanym przypadku przedsiębiorca spełnia powyższe kryteria czy też nie, posiadanie takiego zaświadczenia nie zwalnia ze stosowania innych obowiązujących przepisów, a w przypadku transportu odpadów - przede wszystkim wymagań ustawy o odpadach oraz u.c.p.g..


Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze zm.)
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 ze zm.)