Czy można wydać zezwolenie na odbiór i transport nieczystości ciekłych przed podjęciem uchwały o wymaganiach, jakie muszą spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych?

Odpowiedź:

W mojej ocenie, brak uchwały dotyczącej określenia wymagań, jakie muszą spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i wywóz nieczystości ciekłych nie powinna być przeszkodą do wydania zezwolenia.

Uzasadnienie:

Niewątpliwie rada gminy ma obowiązek podjęcia uchwały, o której mowa w art. 7 ust. 3a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 391 z późn. zm.). Zważywszy jednak, że obowiązujące rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie szczegółowego sposobu określania wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych (Dz. U. z 2012 r. Nr 299) – dalej r.s.s.o.w., weszło w życie pod koniec marca 2012 r. radzie gminy nie można jeszcze postawić zarzutu bezczynności. Jednakże odmowa wydania zezwolenia z powodu braku podjęcia uchwały mogłaby być podstawa uchylenia decyzji przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze.

Możliwe są więc dwa rozwiązania: albo wójt (burmistrz, prezydent miasta) wyda zezwolenie zgodnie z dotychczasowymi wymaganiami, a po wejściu w życie uchwały zezwolenie będzie modyfikowane w części dotyczącej tych wymagań, jeśli będą one w sposób istotny odbiegać od wymagań określonych uchwałą, albo w momencie wydawania zezwolenia określi te wymagania zgodnie z treścią r.s.s.o.w. To również nie gwarantuje, że modyfikacja zezwolenia nie będzie konieczna. Nie mniej zezwolenie powinno być wydane.