Rada miejska podjęła uchwałę w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli ich wykorzystania dla niepublicznych przedszkoli, punktów przedszkolnych i zespołów wychowania przedszkolnego prowadzonych na terenie gminy przez osoby fizyczne lub prawne inne niż jednostka samorządu terytorialnego.
W uchwale zapisano między innymi, iż do czasu określenia wysokości dotacji na jednego ucznia w danym roku budżetowym obowiązuje wysokość dotacji ustalona w poprzednim roku budżetowym. Po wprowadzeniu zmiany wysokości dotacji na jednego ucznia nastąpi wyrównanie przyznanej dotacji od 1 stycznia danego roku. Powyższy zapis, w ocenie kolegium RIO narusza dyspozycję art. 7 Konstytucji RP , zgodnie z którym organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa, a więc mogą podejmować jedynie takie działania do jakich mają wyraźne upoważnienie w przepisach prawa powszechnie obowiązującego. Przyjęcie, że do czasu określenia dotacji na jednego ucznia obowiązuje wysokość dotacji ustalona w poprzednim roku budżetowym nie znajduje umocowania także na gruncie przepisów prawa powszechnie obowiązującego, w tym art. 90 ustawy o systemie oświaty, który nie wskazuje takiego sposobu obliczenia wysokości dotacji.
Niezależnie od tego, zgodnie z art. 131 ustawy o finansach publicznych dotacje podmiotowe obejmują środki dla podmiotu wskazanego w odrębnej ustawie lub umowie międzynarodowej wyłącznie na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie określonym w odrębnej ustawie lub umowie międzynarodowej. Tym samym dotacja udzielona w danym roku na określoną faktyczną liczbę uczniów, która może być różna w kolejnych miesiącach - nie powinna stanowić podstawy dla ustalenia dotacji w kolejnym roku, choćby ze względu na fakt, że zgodnie z art. 251 ust. 1 ustawy o finansach publicznych ma ona charakter roczny, a kwota niewykorzystana podlega zwrotowi do właściwego budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Żaden z przepisów, określając zasady ustalania wysokości dotacji na jednego ucznia czy wychowanka nie odnosi się do zeszłorocznych wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, ponoszonych na przedszkola publiczne.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z. Nr 78, poz. 483 ze zm.)
Zasady ustalania wysokości dotacji nie mogą się odnosić do zeszłorocznych wydatków budżetu
Dotacja udzielona w danym roku na określoną faktyczną liczbę uczniów, która może być różna w kolejnych miesiącach - nie powinna stanowić podstawy dla ustalenia dotacji w kolejnym roku, choćby ze względu na fakt, że zgodnie z art. 251 ust. 1 ustawy o finansach publicznych ma ona charakter roczny, a kwota niewykorzystana podlega zwrotowi do właściwego budżetu jednostki samorządu terytorialnego.