Zapraszamy do lektury artykułu Janusza Hellera pt. „Ustrój samorządu lokalnego w świetle badań nad kierunkami decentralizacji finansów publicznych”, dostępnego w Serwisie Samorządowym Wolters Kluwer Polska.
SAMORZĄD TERYTORIALNY NR 10/2011
KONKURS
Ogłoszenie o IX edycji konkursu na najlepsze rozprawy doktorskie oraz prace magisterskie i licencjackie obronione w 2011 r. – przypomnienie
ARTYKUŁY
Janusz Heller
Ustrój samorządu lokalnego w świetle badań nad kierunkami decentralizacji finansów publicznych.
W artykule Autor stawia tezę, że rozwój samorządu terytorialnego zmierza w dwóch odmiennych kierunkach. Podstawą narastania tych dysproporcji są różne źródła dochodów. W jednej grupie dominują dochody własne, w drugiej natomiast dotacje i subwencje z budżetu państwa. Rosnącą samodzielność ekonomiczną szczególnie wyraźnie widać w miastach na prawach powiatów oraz w gminach miejskich. Z kolei w gminach wiejskich oraz w powiatach ziemskich dominuje postępujący interwencjonizm państwowy. Stąd też Autor proponuje wprowadzenie realistycznych rozwiązań ustrojowych typu konsolidacyjnego mogących zwiększyć potencjał finansowy samorządu ziemskiego, a więc prowadzących do podobnych skutków, jakie dałoby praktycznie nierealne połączenie powiatu ziemskiego oraz gmin wiejskich w jedną formę prawno-organizacyjną samorządu, na wzór miast na prawach powiatu.
Waldemar Walczak
Wybrane problemy zarządzania kapitałem ludzkim w administracji samorządowej.
Autor prezentuje rozważania mające na celu zdiagnozowanie i analizę specyficznych uwarunkowań wybranych, negatywnych procesów zarządzania kapitałem ludzkim, jakie występują w jednostkach samorządu terytorialnego. Opierają się one na wynikach badań własnych, przeprowadzonych na podstawie danych podawanych w biuletynach informacji publicznej wybranych jednostek samorządu terytorialnego. Punktem wyjścia jest omówienie uwarunkowań prawnych wyznaczających ramy dla wybranych procesów zarządzania zasobami ludzkimi – zasad naboru do pracy, organizacji procesów rekrutacji, a także kryteriów awansowania i wynagradzania urzędników. Te ustawowe wymogi Autor konfrontuje z nagannymi praktykami stosowanymi w poddanych badaniu jednostkach.
Anna Oleńczuk-Paszel, Agnieszka Sompolska-Rzechuła
Wybrane metody taksonomiczne w zarządzaniu rozwojem lokalnym.
Władze samorządowe, działając w warunkach coraz większej niepewności, dostrzegają potrzebę zarządzania rozwojem lokalnym poprzez wykorzystanie dostępnych i efektywnych instrumentów o różnym charakterze i różnych możliwościach oddziaływania na zasoby gminy. Autorki, przedstawiając istotę i determinanty rozwoju lokalnego, a także podkreślając rolę władz lokalnych w zarządzaniu tym rozwojem, wskazują na metody taksonomiczne, w tym metody liniowego porządkowania, i ukazują ich znaczenie w procesie podejmowania decyzji gospodarczych w ramach efektywnego zarządzania jednostką samorządu terytorialnego.
Anna Feja-Paszkiewicz
Konsultacje z mieszkańcami na tle procedury nadania gminie lub miejscowości statusu miasta
Konsultacje z mieszkańcami stanowią obligatoryjny element procedury nadania gminie lub miejscowości statusu miasta. Autorka omawia relacje między pojęciami gmina, miejscowość, status miasta, procedurę nadania gminie lub miejscowości statusu miasta, modele uregulowania zasad i trybu przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami w tej sprawie oraz wybrane zagadnienia dotyczące tej problematyki, do których ustosunkowały się sądy administracyjne.
Przemysław Ostojski
Instytucja upomnienia w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
Zasada zagrożenia istnieje w prawie polskim od czasów dwudziestolecia międzywojennego. Wyrazem tej zasady jest obowiązek doręczenia – w pierwszej fazie procedury zmierzającej do przymusowego wykonania obowiązków publicznoprawnych – upomnienia, o którym mowa w art. 15 § 1 ustawy z 17.06.1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Autor dokonuje analizy roli, jaką upomnienie odgrywa w tym obszarze, oraz skutków, jakie niesie ze sobą zaniechanie wierzyciela na tym etapie.
ORZECZNICTWO
Dawid Sześciło
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 22 grudnia 2010 r. w sprawie C-215/09, Mehiläinen Oy, Terveystalo Healthcare Oy v. Oulun kaupunki
1. Zawiązanie przez gminę spółki z partnerem prywatnym, a ściślej wyłonienie partnera prywatnego, nie wymaga zastosowania rygorów zamówień publicznych.
2. Jeżeli instytucja zamawiająca zawiera z niezależną od niej spółką prywatną umowę przewidującą utworzenie wspólnego przedsiębiorstwa w formie spółki akcyjnej, którego przedmiotem działalności jest świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia i dobrego samopoczucia w miejscu pracy, udzielanie przez tę instytucję zamówienia dotyczącego usług na rzecz osób przez nią zatrudnionych, które jest możliwe do oddzielenia od umowy ustanawiającej tę spółkę, powinno odbywać się zgodnie z przepisami dyrektywy 2004/18/WE , a zatem z zastosowaniem otwartego i konkurencyjnego trybu wyboru zleceniobiorcy.
Wojciech Taras
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 23 lutego 2011 r. (I SA/Lu 811/10) – glosa aprobująca
Zainteresowany przywróceniem terminu nie zawsze zdaje sobie sprawę z możliwości jego przywrócenia i zasad, jakie w tym zakresie obowiązują. Stąd też, mimo że przepisy nie nakładają na organy administracji publicznej obowiązku pouczenia strony o możliwości złożenia prośby o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania, złożonego po upływie ustawowego terminu, to jednak w szczególnych przypadkach ze względu na przedmiot postępowania lub cechy strony powinny o tej możliwości pouczyć.
RECENZJE I OMÓWIENIA
Jerzy Supernat
Joanna Wyporska-Frankiewicz, Publicznoprawne formy działania administracji o charakterze dwustronnym (Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010)
Dobre działanie jest sensem istnienia administracji, a zatem formy (metody, instrumenty itp.) działania administracji są „od zawsze” przedmiotem wnikliwego zainteresowania nauk administracyjnych, natomiast prawne formy działania administracji – nauki prawa administracyjnego w szczególnoś
PRZEGLĄD PIŚMIENNICTWA:
Opracowała Justyna Przedańska.