Zgodnie z art. 6a ustawy - Prawo zamówień publicznych, dalej „p.z.p.”, w przypadku zamówień udzielanych w częściach, do udzielenia zamówienia na daną część zamawiający może stosować przepisy właściwe dla wartości tej części zamówienia, jeżeli jej wartość jest mniejsza niż wyrażona w złotych równowartość kwoty 80 000 euro dla dostaw lub usług oraz 1 000 000 euro dla robót budowlanych, pod warunkiem że łączna wartość tych części wynosi nie więcej niż 20% wartości zamówienia.
Uprawnienie to może być realizowane w różny sposób. Przede wszystkim w takim zakresie o jakim mówi art. 9 ust. 5 lit a Dyrektywy 2004/18/WE, a więc poprzez zastosowanie łagodniejszej – krajowej procedury, dla wyłonienia wykonawcy części zamówienia, które z racji swej całościowej wartości przekracza „kwoty unijne”.
Dzielenie zamówienia publicznego jest zgodne z prawem >>
Po drugie poprzez zupełne odstąpienie od zastosowania przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych, jeżeli zamawiana część będzie miała wartość mniejszą niż równowartość kwoty 30 000 euro.
Można zatem powiedzieć, iż ustawodawca dał zamawiającym możliwość zgodnego z prawem podzielenia zamówienia na części w celu zastosowania łagodniejszego trybu postępowania.
Art. 6a p.z.p. stanowi lex specialis w stosunku do art. 32 ust. 4 p.z.p.. Możliwość zastosowania łagodniejszej procedury zakupu powstanie w chwili ziszczenia się dwóch przesłanek określonych w art. 6a p.z.p.:
a) Wartość części zamówienia – ustalona zgodnie zasadami określonymi w ustawie - nie przekracza równowartości kwoty 80 000 euro w przypadku usług u dostaw oraz 1 000 000 euro w przypadku robót budowlanych
b) Łączna wartość części udzielanych z powołaniem się na art. 6a p.z.p. nie przekracza 20% wartości zamówienia, na które się one składają.
Przesłanki są zatem stosunkowo proste do przeanalizowania i spełnienia. Punktem wyjścia jest oczywiście prawidłowo ustalona, z uwzględnieniem art. 32 ust. 4 p.z.p., wartość całego zamówienia. Przypomnijmy, iż zgodnie z tym przepisem wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych jego części. Dopiero znając wartość całego zamówienia zamawiający może dokonać podziału na części i analizy, czy wartość danej części nie będzie przekraczać równowartości kwoty 80 000 euro dla dostaw i usług lub 1 000 000 euro dla robót budowlanych. Wartość całego zamówienia nie może jednak być zawyżana jedynie po to aby uzasadnić sztuczny podział na części w celu uzasadnienia dla zastosowania art. 6a p.z.p.
Ustalenie wartości zamówienia kluczem do sukcesu >>
Jednocześnie należy pamiętać, iż zakazany jest taki podział zamówienia na części, który ma na celu jedynie obejście obowiązku stosowania przepisów o zamówieniach publicznych (zob. np. orzeczenie GKO z dnia 19 lipca 2012 r. sygn. BDF1/4900/59/59/12/1577).
Jeżeli wartość szacunkowa danej części będzie przekraczać równowartość kwoty 30 000 euro, a jednocześnie będzie mniejsza niż próg, od którego należy ogłosić postępowanie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, to wówczas zamawiający będzie mógł ogłosić przetarg „krajowy”. Będzie to miało oczywiście znaczenie wówczas, gdy konkretna część będzie elementem znacznie większego zamówienia, którego łączna wartość będzie skutkowała koniecznością ogłoszenia postępowania „unijnego”.
Może jednak zdarzyć się, iż wyróżniona na podstawie art. 6a p.z.p. część będzie miała wartość nieprzekraczającą równowartości kwoty 30 000 euro. Wówczas zamówienie takie będzie mogło zostać udzielone w ogóle bez stosowania przepisów o zamówieniach publicznych. Będzie ono bowiem korzystało z wyłączenia sformułowanego w art. 4 ust. 8 p.z.p.
Będziemy więc mogli mieć do czynienia z sytuacją, w której jedno duże zamówienie, o wartości szacunkowej 2 mln zł, może być udzielane w trzech rożnych reżimach prawnych.
Pierwsza część będzie udzielona w trybie przetargu nieograniczonego, ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i będzie miała wartość 1,5 mln zł, druga część także zostanie udzielona w tym samym trybie ale ogłoszona zostanie w Biuletynie Zamówień Publicznych i będzie miała wartość 400 000,00 zł. Trzecia z kolei część o wartości 100 000 zł, a więc nieprzekraczającej równowartości kwoty 30 000 euro skorzysta z wyłączenia ustanowionego w art. 4 pkt 8 p.z.p. i zostanie udzielona bez stosowania przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych.
Dozwolony podział zamówienia na części przewidziany w art. 6a p.z.p. bez wątpienia pozwala na większą elastyczność w zarządzaniu działalnością zamawiającego. Nie do końca jest co prawda jasne jak dalece zamawiający może szatkować większe zamówienia – czy można np. tak podzielić zamówienia z powyższego przykładu aby 20 % dwumilionowego zamówienia podzielić na części o wartości poniżej 30 000 euro? Z pewnością musi ku temu istnieć jeszcze jakieś inne uzasadnienie niż tylko chęć obejścia przepisów ustawy.