Opiekunem merytorycznym konferencji był mec. Grzegorz Mazurek, adwokat specjalizujący się w zamówieniach publicznych i PPP, wiceprezes Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w latach 2007 - 2009. Otwierając konferencję, podkreślił, że unikatowy zestaw prelegentów, których zaproszono do odczytów, musi przełożyć się na wysoką jakość spotkania. Zdaniem wielu, ta prognoza stała się faktem.
 
Pierwszy dzień konferencji otworzył wykład Włodzimierza Dzierżanowskiego, wiceprezesa Urzędu Zamówień Publicznych w latach 2002 - 2005, a obecnie Prezesa Zarządu Grupy Doradczej Sienna sp. z o.o. Wykład ten dotyczył tematyki szczególnej konieczności zapewnienia uczciwej konkurencji na rynku informatycznym i robót budowlanych, jako elementów rynku zamówień publicznych, objętego prawem ochrony konkurencji. Jak podkreślił W. Dzierżanowski, ochrona konkurencji to jeden z najważniejszych celów postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i nie można zapominać o tym, że prawo zamówień publicznych to nieodłączny element prawa ochrony konkurencji. Przedstawił także najczęściej popełniane przez zamawiających i wykonawców "grzechy", prowadzące do naruszenia uczciwej konkurencji.
 
Kolejnym prelegentem był mec. Grzegorz Mazurek, który przedstawił wybór najnowszego orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej w zakresie zamówień informatycznych i robót budowlanych. Mec. Mazurek skupił się na problemie, jaki wiąże się z możliwością polegania na potencjale podmiotu trzeciego i rozbieżnościach w rozumieniu przepisu przewidującego tą możliwość (art. 26 ust. 2b Prawa zamówień publicznych). Poruszył także kwestię uzupełniania tzw. dokumentów przedmiotowych, często żądanych w zamówieniach informatycznych i pełnomocnictw składanych przez konsorcja. Z przedstawionego w trakcie wykładu przeglądu orzecznictwa można było wysnuć przygnębiający wniosek - polski rynek zamówień publicznych kształtują nierzadko zupełnie rozbieżne poglądy dwóch najważniejszych dla tego rynku instytucji - Urzędu Zamówień Publicznych i Krajowej Izby Odwoławczej, co nie rokuje dobrze na przyszłość. Co więcej, zdarza się również, że KIO w dwóch analogicznych sprawach wydaje skrajnie rozbieżne orzeczenia, co napawa jeszcze większym pesymizmem zdezorientowanych uczestników rynku zamówień publicznych.
 
Specyfikę zamówień na dostawy sprzętu informatycznego omówiła Iwona Ziarniak, specjalistka z zakresu zamówień publicznych, zrzeszona w Ogólnopolskim Stowarzyszeniu Konsultantów Zamówień Publicznych. W trakcie wykładu uczestnicy konferencji dowiedzieli się jak powinno wyglądać modelowe postępowanie o udzielenie zamówienia na dostawę sprzętu informatycznego, którego fundamentem musi być prawidłowo zdefiniowana potrzeba podmiotu zamawiającego. Prelegentka przedstawiła kwestię optymalnego opisu przedmiotu zamówienia, który ma zaspokoić rozpoznaną uprzednio potrzebę zamawiającego i jednocześnie chronić uczciwą konkurencję. Skupiła się również na zagadnieniu oczywistym dla rynku IT - tempie zmian technologicznych, które wpływają na cykl życia zamówionego produktu i wynikających z tego faktu konsekwencji dla zamawiającego. Tematyka przedstawiona przez p. Ziarniak spotkała się z ogromnym zainteresowaniem zgromadzonych.
 
Pokrewną tematykę przedstawiła mec. Monika Wandzel, radca prawny i dyrektor departamentu prawnego Comarch S.A. Tematem jej wykładu były zamówienia publiczne, których przedmiotem są systemy informatyczne. Mec. Wandzel podkreśliła, że w polskim prawie nie ma ustawowej definicji systemu informatycznego, co spowodowało wykształcenie tzw. definicji praktycznej tego pojęcia (stworzonej przez informatyków - a nie prawników). Omówiła również martwą (bo pozbawioną aktów wykonawczych) ustawę o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i jej potencjalny wpływ na działalność instytucji zamawiających. Mec. Wandzel skupiła się także na rekomendacjach Urzędu Zamówień Publicznych, poruszających kwestię udzielania zamówień publicznych na systemy informatyczne, które jednak nie mają mocy wiążącej aktu prawnego. Pierwszy dzień konferencji zakończył się budzącą emocje dyskusją jej uczestników.
 
Drugi dzień konferencji zdominowała tematyka zamówień, których przedmiotem są roboty budowlane. Jako pierwszy zabrał głos Andrzej Warwas, doświadczony specjalista z zakresu zamówień publicznych, trener I i II stopnia z byłej listy Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, który bierze udział w pracach resortowych komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych m.in. w MSWiA. Omówił on tematykę zamówień publicznych na roboty budowlane w zakresie budowy i remontów dróg, skupiając się na wyborze wariantu realizacji przedsięwzięcia budowlanego ze szczególnym uwzględnieniem wariantu "projektuj i buduj". Przedstawił również zagadnienie wyboru systemu wykonawstwa z uwzględnieniem systemu Generalnego Wykonawstwa. Poświęcił również nieco czasu na przybliżenie uczestnikom konferencji kwestii prawidłowego opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane i właściwego oszacowania jego wartości.
 
Tematyce inwestycji w infrastrukturze sportowej w jednostkach samorządu terytorialnego poświęcony był wykład Ewy Żak, konsultantki i doradcy z zakresu zamówień publicznych, zrzeszonej w Ogólnopolskim Stowarzyszeniu Konsultantów Zamówień Publicznych. Skupiła się ona na kwestii prawidłowego opisu przedmiotu zamówienia oraz badania i oceny ofert w przypadku realizacji inwestycji typu: sala gimnastyczna, kryta pływalnia czy boisko na poziomie jednostki samorządu (w ramach rządowego projektu ORLIK). Podkreśliła też, że projekt Moje boisko Orlik 2012 spotkał się z szeregiem zarzutów ze strony wykonawców, głównie w zakresie opisu przedmiotu zamówienia umieszczanym przez zamawiających w specyfikacjach istotnych warunków zamówienia, co potwierdziło wskazane w tym zakresie orzecznictwo.
 
Anna Szymańska, prawnik w Zespole Zamówień Publicznych w kancelarii Salans, omówiła partnerstwo publiczno-prywatne i koncesję na roboty budowlane jako alternatywę dla klasycznych zamówień publicznych. Wskazała zakres podmiotowy i przedmiotowy ustaw regulujących obie powyższe konstrukcje, a także różnice w ich funkcjonowaniu. Omówiła rodzaj przepisów proceduralnych, które należy stosować w danym postępowaniu oraz rodzaj potencjału, który można wykazać za pomocą podmiotów trzecich. Skupiła się również na omówieniu zakresu dopuszczalnego podwykonawstwa oraz ewentualnego objęcia koncesjonariusza lub partnera prywatnego reżimem zamówień publicznych.
 
Głównym problemom zamawiających w związku z udzielaniem zamówień na roboty budowlane przyjrzała się Ewa Wiktorowska, były trener i arbiter z list prowadzonych przez Prezesa UZP, członek Rady Krajowej Izby Gospodarczej i komisji sejmowych ds. zmian ustawy - Prawo zamówień publicznych. Wykład poruszał tematykę robót podstawowych i zamiennych, a także zamówień dodatkowych i uzupełniających. E. Wiktorowska omówiła zakres umowy podstawowej, a także problematykę zmian tej umowy, które zazwyczaj wiążą się ze zmianami w przedmiocie zamówienia. Ciekawym elementem wykładu była kwestia istotności zmian umowy na gruncie orzeczeń ETS, z podaniem konkretnych przykładów orzeczeń.
 
Ostatnim prelegentem konferencji był Jacek Jerka, były rzecznik dyscypliny finansów publicznych, Prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych. Poruszył on temat odpowiedzialności pracowników i kierowników zamawiających za wady w prowadzeniu i realizacji postępowań na roboty budowlane. Zwrócił uwagę na trzy płaszczyzny odpowiedzialności osób zaangażowanych w proces udzielenia zamówienia publicznego: odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, odpowiedzialność na gruncie prawa karnego oraz na podstawie umowy o pracę. Wystąpienie J. Jerki wzbudziło dużą ciekawość zgromadzonych, a zdaniem niektórych, nawet strach przed dopuszczeniem się jakichkolwiek nieprawidłowości w realizacji postępowania o zamówienie. Po ostatnim wykładzie odbył się krótki panel dyskusyjny w zakresie tematów poruszanych drugiego dnia konferencji.
 
Ogromne zainteresowanie konferencją, liczny udział specjalistów z zakresu zamówień publicznych z całego kraju oraz dyskusje toczące się również poza salą konferencyjną udowodniły, że tematyka zamówień publicznych w informatyce oraz robotach budowlanych wzbudza wciąż wiele wątpliwości, a czasem kontrowersji. Niejednokrotnie nastręcza także wielu problemów, zwłaszcza, gdy brakuje jednolitej linii orzeczniczej, a jeden i ten sam organ prezentuje rozbieżne poglądy w takich samych sprawach. Warto o tym mówić, warto się spotykać, by o tym mówić. Wiele wskazuje na to, że zakończona konferencja była pierwszą, ale nie ostatnią, bo wiele zostało jeszcze do wyjaśnienia.