25 stycznia 2008 r. zostało wszczęte postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego na "usługi komunalne dla gminy", w skład których wchodziło:
1. utrzymanie czystości i porządku jezdni i chodników
2. utrzymanie ulic, dróg, placów i mostów, chodników i przystanków PKS
3. obsługa targowiska miejskiego
4. utrzymanie cmentarzy komunalnych, cmentarza wojennego i cmentarzy wiejskich
5. utrzymanie zieleni miejskiej.
Postępowanie nie zostało podzielone na części. Z wybranym wykonawcą zawarto pięć umów na wykonywanie pięciu zadań wymienionych powyżej.
Czy zamówienie zostało udzielone w sposób prawidłowy? Czy też należało zamówienie podzielić na części zgodnie z ww. zadaniami lub przeprowadzić 5 odrębnych postępowań?
Odpowiedź
Na podstawie informacji przedstawionych w zapytaniu z całą pewnością stwierdzić należy, iż zamawiający nie był zobowiązany ani do podziału zamówienia na części, ani też do przeprowadzenia pięciu odrębnych postępowań. Wątpliwości rodzą się jednakże w zakresie zawarcia pięciu umów, czyli faktycznie odrębnej dla wykonywania każdego zadania, pomimo udzielenia jednego zamówienia publicznego.
Uzasadnienie
Zamawiający ma możliwość samodzielnego określenia przedmiotu zamówienia publicznego. Czyni to w ramach wyznaczonych przez Prawo zamówień publicznych . Stosownie do powyższego podkreślić należy, iż ustawodawca narzucił jedynie pewne rygory jeżeli chodzi o niedozwolony podział zamówienia, milczy zaś jeżeli chodzi o zobowiązanie zamawiającego do udzielenia zamówienia w częściach. Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z dnia 4 lipca 2008 r. (KIO/UZP 590/08) orzekła, iż "Zamawiający ma prawo określić przedmiot zamówienia z uwzględnieniem swych potrzeb oraz w sposób chroniący jego zobiektywizowany interes.". Skoro zatem zamawiający, po rozpoznaniu swoich potrzeb, uznał, że korzystne będzie dla niego udzielenie jednego zamówienia publicznego (obejmującego faktycznie pięć zadań) nie ma prawnej przeszkody, aby zamówienie owo w ten właśnie sposób zrealizować. Co więcej, pamiętać należy o prawie zamawiającego do ustalenia treści umowy.
Wątpliwości rodzą się jednakże jeżeli chodzi o ilość zawartych umów. Wynikają one z definicji zamówienia publicznego, jaka zawarta została w art. 2 pkt 13 Prawa zamówień publicznych . Zamówieniem publicznym jest bowiem odpłatna umowa zawierana między zamawiającym a wykonawcą, której przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. W rozważanym przypadku, pomimo że realizowane jest jedno zamówienie publiczne zawarto pięć odrębnych umów. Co więcej każda z nich zawarta została z tym samym wykonawcą. Zawarcie owych pięciu umów z pewnością byłoby zasadne, gdyby zamawiający faktycznie zdecydował się na podział zamówienia na pięć części. W rozważanym stanie faktycznym udzielił wyłącznie jednego zamówienia, a zatem winien zawrzeć również jedną umowę z wybranym wykonawcą.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.)