Zamawiający nie tylko może, ale powinien ujawnić informacje związane z indywidualną oceną ofert, która to w postaci karty indywidualnej oceny powinna stanowić załącznik do protokołu. Zgodnie z art. 96 ust.1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907) dalej p.z.p., zamawiający jest zobowiązany prowadzić protokół postępowania. W obecnym stanie prawnym, przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 października 2010 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (Dz. U. Nr 223, poz. 1458) dalej rozporządzenie w sprawie protokołu, nie wprowadzają wzoru karty indywidualnej oceny ofert, jednak jeżeli zamawiający wprowadza subiektywne kryteria oceny ofert, powinien on stworzyć i prowadzić karty indywidualnej oceny ofert.

Subiektywna ocena ofert jest niedopuszczalna >>>

Karta indywidualnej oceny powinna stanowić załącznik do protokołu. Wskazać tutaj trzeba, że w punkcie 13 wzoru protokołu należy podać m.in. punktację przyznaną ofertom. Przyznanie punktacji musi więc zostać dokonane na podstawie (po zsumowaniu) punktów przyznanych przez poszczególnych członków komisji, z kolei w punkcie 20 wymienić należy załączniki do protokołu. W myśl przepisu art. 96 ust. 3 p.z.p. protokół wraz z załącznikami jest jawny. Wszelkie załączniki do protokołu są jawne i podlegają udostępnieniu po wyborze ofert, za wyjątkiem ofert, które są jawne od momentu ich otwarcia.

Powyższe potwierdzić może np. wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 24 stycznia 2012 r. (KIO 69/12), w której KIO stwierdziła, że – cyt: „W ramach rozprawy Zamawiający wyjaśnił, że odmówił udostępnienia kart indywidualnej oceny złożonych ofert przez członków komisji przetargowej z uwagi na zmiany w przepisach wykonawczych do Pzp, tzn. zmiany wprowadzone Rozporządzeniem z dnia 26.10.2010 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielnie zamówienia publicznego (Dz. U. z 2010 r. Nr 223, poz. 1458) zwanego dalej: „Rozporządzeniem w sprawie protokołu” w wyniku których, z mocy prawa niniejsze karty przestały być obowiązkowym elementem protokołu, tzn. załącznikiem do protokołu. Izba nie podzieliła w przedmiotowym stanie faktycznym stanowiska Zamawiającego. Nie można zaprzeczyć, że w wyniku wskazywanej zmiany brak jest, tak jak dotychczas oddzielnych druków ZP – stanowiących karty indywidualnej oceny złożonych ofert przez członków komisji przetargowej.

Wybór oferty musi nastąpić w terminie związania ofertą >>>

Jednakże, zgodnie z uzasadnieniem do Rozporządzeniem w sprawie protokołu zmiana miała na celu zapewnienie przejrzystości i jasności protokołu postępowania. Zrezygnowano ze skomplikowanego systemu odesłań z protokołu do dużej liczby druków dodatkowych w ten sposób, aby informacje zawarte dotąd w drukach dodatkowych były zamieszczone bezpośrednio w treści protokołu oraz wyłącznie w zakresie, w jaki jest to konieczne. Dotychczasowa liczba 14 druków została ograniczona do tylko jednego druku. W ramach pkt 13 wzoru protokołu: „ocena ofert” istnieje obowiązek podania punktacji, jaką otrzymała dana oferta. Do wzoru protokołu dodano na końcu m.in. część, w ramach którego należy wymienić załączniki do protokołu: (…). W ocenie Izby, z postanowień SIWZ (Rozdz. 7 pkt 7.2, ppkt. 7.2.1 i 7.2.2), wynika jednoznacznie indywidualna ocena złożonych ofert przez członków komisji przetargowej, wobec powyższego należy uznać, że członkowie komisji przetargowej w związku z pisemnością postępowania dokonają stosownej oceny na oddzielnych kartach, stanowiących inne dokumenty, oświadczenia i informacje składane przez Zamawiającego (art. 96 ust. 2 Pzp), zgromadzone w toku przygotowania i prowadzenia postępowania, a składające się na dokumentacje postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, i jako takie stanowiące bezsprzecznie załączniki do protokołu. W konsekwencji winny zostać one udostępnione na wniosek Odwołującego.”.