W takiej sytuacji w pierwszej kolejności, Zamawiający powinien poprawić wszystkie oczywiste omyłki rachunkowe, uwzględniając zgodnie z dyspozycją przepisu art. 87 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych dalej p.z.p., wszelkie konsekwencje rachunkowe dokonanych poprawek. Jeśli po ich poprawieniu, cena oferty nie będzie niższa o 30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert, Zamawiający nie powinien wzywać do wyjaśnienia w trybie art. 90 ust. 1 p.z.p.
Zamawiający wzywa wykonawcę do złożenia wyjaśnień ws. rażąco niskiej ceny >>
Pamiętać jednak należy, iż próg 30% nie jest stały. Zgodnie z opinią prawną UZP pt. Rażąco niska cena w świetle obowiązujących od dnia 19 października 2014 r. przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (LEX nr 242590), próg ,,30%’’ stanowi jedynie przykładowy, ale jednocześnie maksymalny limit wartości, który może być odpowiednio obniżony przez zamawiającego, w zależności od okoliczności dotyczących przedmiotu zamówienia. Także w sytuacji, gdy cena oferty jest niższa np. o 10% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej wszystkich złożonych ofert, w okolicznościach związanych z konkretnym zamówieniem, zamawiający ma prawo powziąć wątpliwości co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia za zaoferowaną cenę. Ponieważ zaistnienie wątpliwości po stronie zamawiającego stanowi podstawową okoliczność uruchamiającą procedurę żądania wyjaśnień w celu ustalenia czy oferta zawiera rażąco niską cenę, należy zaznaczyć, że bez względu na brak zaistnienia okoliczności przykładowo wymienionych w art. 90 ust. 1 Pzp, w razie wystąpienia wątpliwości odnośnie wartości zaoferowanej przez wykonawcę ceny, zamawiający jest zawsze uprawniony wezwać tego wykonawcę do złożenia stosownych wyjaśnień. (...)".
Tym samym Zamawiający w takiej sytuacji w pierwszej kolejności usuwa wszelkie błędy rachunkowe a następnie weryfikuje czy zachodzą okoliczności mogące świadczyć o wystąpieniu rażąco niskiej ceny.