Anna B. zwróciła się do Urzędu Gminy w Rudnikach (woj. opolskie) o udostępnienie wykazu pracowników urzędu, którzy w okresie od dnia wyborów samorządowych w 2024 r. otrzymali nagrody pieniężne. Chciała też poznać uzasadnienie ich przyznania.

Wójt gminy w odpowiedzi podał, że skarbnikowi gminy przyznał 500 zł nagrody, a sekretarzowi gminy 1950 zł. W pozostałym zakresie odmówił odpowiedzi, wyjaśniając, że żądane informacje nie stanowią informacji publicznej.

 

Czy to jest informacja publiczna?

W tej sytuacji Anna B. wniosła skargę do Sądu Administracyjnego w Opolu na bezczynność wójta. Zdaniem skarżącej organ nadal pozostaje w bezczynności, gdyż udzielenie niepełnej lub wymijającej odpowiedzi nie stanowi o realizacji jej wniosku. Podniosła, że informacje dotyczące wynagrodzeń i nagród finansowanych ze środków publicznych, niezależnie od ich charakteru (stałe elementy wynagrodzenia, fakultatywne bądź uznaniowe), stanowią informację publiczną. Wyjaśniła, że jest pracownikiem urzędu, który prawdopodobnie jako jedyny został pominięty przy przyznawaniu nagród pieniężnych, i tylko w ten sposób może się czegoś dowiedzieć na ten temat.

Organ wniósł natomiast o oddalenie skargi. Wskazał, że zgodnie z regulaminem wynagradzania obowiązującym w urzędzie, nagroda pieniężna może zostać przyznana za szczególne osiągnięcia w pracy oraz nienaganne wykonywanie obowiązków służbowych. Decyzje w tej kwestii podejmuje wyłącznie wójt, a dokumentacja w tym zakresie ogranicza się do listy nagród i kwot, które zostały przyznane. Wójt nie uzasadnia ani faktu przyznania nagrody, ani jej wysokości. Skoro zatem organ nie wytworzył innych dokumentów związanych z nagrodami w okresie, którego dotyczył wniosek, to nie mógł ich udostępnić. Poza tym nawet gdyby taki dokument istniał, byłby dokumentem wewnętrznym niepodlegającym ujawnieniu.

Czytaj w LEX: Udzielenie informacji publicznej na wniosek prasy > >

 

Trzeba uzyskać zgodę pracownika urzędu

Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał skargę za częściowo zasadną. Sąd wyjaśnił, że spór dotyczył zakwalifikowania informacji o wynagrodzeniach pracowników samorządowych do kategorii informacji publicznych. Zgodnie z obowiązującym poglądem, wydatkowanie środków publicznych przeznaczonych na wynagrodzenia pracowników w podmiotach państwowych i samorządowych jest jawne. I to niezależnie od tego czy są to stałe elementy wynagrodzenia, czy fakultatywne lub uznaniowe. Jest to informacja o majątku publicznym. Wynagrodzenia wraz ze wszystkimi składnikami (w tym także nagrody) finansowane są bowiem ze środków publicznych, a gospodarka tymi środkami jest jawna, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 33 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Także uzasadnienie przyznania nagrody jest kwalifikowane jako informacja publiczna, o ile uzasadnienie takie istnieje w formie pisemnej.

Jest to jednak zasada, która może doznawać ograniczeń. Informacja o wynagrodzeniu pracownika pozwalająca zidentyfikować taką osobę z imienia i nazwiska podlega bowiem ochronie ze względu na prywatność tej osoby. Można ją udostępnić dopiero po uzyskaniu zgody danego pracownika. Co ważne, ochrona prywatności pracowników w zakresie wypłacanego im ze środków publicznych wynagrodzenia powinna być realizowana nie na etapie kwalifikacji prawnej żądanych informacji, lecz przez ewentualne ograniczenie dostępu do tych informacji publicznych na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, a zatem na etapie stosowania prawa.

Sprawdź w LEX: Dostęp do informacji publicznej w praktyce funkcjonowania samorządu terytorialnego > >

 

Wójt, udzielając informacji, pozostał częściowo w bezczynności

Wójt nie powinien mieć zatem wątpliwości, że skarżąca zwróciła się do niego o przedstawienie informacji publicznej. Koniecznym stało się odpowiedzenie na pytanie, czy jego działania w sprawie były prawidłowe. Wójt udostępnił informacje dotyczące funkcjonariuszy gminy tj. sekretarza i skarbnika, a w pozostałym zakresie stwierdził brak podstaw do udostępnienia.

Zdaniem sądu, prawidłowe zachowanie powinno polegać jednak na zakwalifikowaniu żądania jako informacji publicznej, której bez zgody pracowników, których ona dotyczyła, niepodlegającą udostępnieniu. Wójt powinien zatem udostępnić informację (gdy pracownicy wyrazili zgodę) albo wydać decyzję o odmowie udostępnienia informacji publicznej, jeżeli uznał, że wnioskowana informacja publiczna nie mogła zostać udostępniona ze względu na dobra prawnie chronione na podstawie art. 5 ust. 2 u.d.i.p., ewentualnie poinformować wnioskodawczynię, że jej nie posiada, jeśli nie była utrwalona (art. 4 ust. 3 u.d.i.p.). Każde inne zachowanie wójta, przesądziło o jego bezczynności.

Wyrok WSA w Opolu z 12 września 2024 r. I SAB/Op 72/24

Zobacz w LEX: Badanie przesłanek odmowy udostępnienia informacji publicznej > >

 

Cena promocyjna: 47.2 zł

|

Cena regularna: 59 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 44.25 zł