Sposób formułowania postanowień dokumentacji przetargowych i warunków ubiegania się o kontrakty przez wykonawców również nastręcza wiele problemów podmiotom kupującym w ramach ustawy - Prawo zamówień publicznych.
Zamawiający nie korzystają także z przyznanych im uprawnień i idą na łatwiznę ogłaszając najprostszy przetarg nieograniczony z kryterium oceny ofert – najniższa cena, jednocześnie zapominając na przykład o wprowadzonej w 2013 r. procedurze dialogu technicznego. Dialog techniczny pozwala bowiem w sposób zgodny z prawem spotykać się z potencjalnymi wykonawcami jeszcze przed ogłoszeniem postępowania i zapoznanie się z proponowanymi przez nich rozwiązaniami i propozycjami. Zamawiający może później te rozwiązania wykorzystać w ramach wszczętego przetargu.
Centrum Zakupów dla Sądownictwa chyba o tym zupełnie zapomniało, podobnie jak o tym, że nie tylko Poczta Polska będzie ubiegać się o ten lukratywny kontrakt, czego przykładem było chociażby wykreślone następnie wskutek wyroku Krajowej Izby Odwoławczej postanowienie by dowód nadania przesyłek poleconych ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru, nadawanych przez sądy lub prokuratury, był wystawiany z mocą urzędową stempla pocztowego. Brak precyzji w definicjach placówki pocztowej i powielenie przepisów prawa pocztowego, spowodował że zamiast odbierać naszą korespondencję z sądu bez zbędnych utrudnień każdy z nas musi udawać się w odległe miejsca, nie mając gwarancji czy jego przesyłka jeszcze tam jest. Czy wszczęcie śledztwa w tej sprawie coś zmieni, czas pokaże.
Oby tylko wydane postanowienie prokuratury dotarło do adresata.
Autor: Marek Sterniczuk, Kancelaria Radców Prawnych Czublun Trębicki