Starosta Powiatu w Sierpcu przeprowadził postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) dalej p.z.p. Przedmiotem zamówienia była zmiana sposobu użytkowania poddasza Domu Pomocy Społecznej w Szczutowie na cele Dziennego Domu Seniora - Wigor.
Możliwość zastosowania zamówienia z wolnej ręki w tej sytuacji wzbudziła wątpliwości Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, który wszczął kontrolę doraźną postępowania. W jej wyniku stwierdzono, iż zamawiający naruszył art. 67 ust. 1 pkt 3 p.z.p. oraz art. 7 ust. 1 i art. 10 ust. 2 p.z.p. poprzez brak wykazania spełnienia przesłanek udzielenia zamówienia z wolnej ręki. Skutkowało to nieuprawnionym odstąpieniem od zastosowania podstawowych trybów udzielenia zamówienia, w wyniku czego, doszło do naruszenia art. 7 ust. 1 p.z.p. oraz art. 10 ust. 2 p.z.p.
Pojęcie przyczyn technicznych uzasadniających udzielenie zamówienia z wolnej ręki >>>
Zamawiający zgłosił zastrzeżenia do informacji o wyniku kontroli doraźnej dokonanej przez Prezesa UZP. Podmiot organizujący postępowanie wskazywał, iż miał zamiar, działając w imieniu wartości społecznych stworzyć nową instytucję - Dzienny Dom Senior - Wigry działający w ramach Domu Pomocy Społecznej w Szczutowie. Zamawiający wskazał również, iż niedostarczenie przez projektanta w terminie umownym uzgodnionej dokumentacji projektowej jest sytuacją wyjątkową, która uzasadnia udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki.
W zastrzeżeniach podniesiono również, iż ze względu na krótki termin obowiązywania umowy zawartej między Starostwem a Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej, na mocy której przyznana została zamawiającemu dotacja w wysokości 250 tys. zł, wymagane było natychmiastowe zrealizowanie zamówienia. Postanowienia umowy nie pozwalały na jej przedłużenie. Zdaniem zamawiającego, działanie w interesie publicznym nie może stanowić naruszenia prawa.
Prezes UZP podtrzymał stanowisko wyrażone w przeprowadzonej kontroli doraźnej i przekazał jej wyniki do zaopiniowania przez Krajową Izbę Odwoławczą na podstawie art. 167 ust. 2 p.z.p.
Krajowa Izba Odwoławcza uchwałą z dnia 10 sierpnia 2016 r. (KIO/KD 50/16) uznała za słuszne stanowisko Prezesa UZP oraz nie podzieliła zdania wynikającego z zastrzeżeń zamawiającego. Skład orzekający wskazał, iż podmiot organizujący postępowanie nie wykazał w żaden sposób spełnienia przesłanek zastosowania zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 p.z.p.
Zamówienie z wolnej ręki to obiektywne ograniczenie konkurencji >>>
Nie można uznać za słuszne stanowiska zamawiającego, który kierował się przede wszystkim ważnym interesem publicznym, realizując inwestycje w warunkach możliwości utraty dotacji przyznanej przez Ministerstwo. Niedostarczenie w terminie dokumentacji projektowej nie jest sytuacją wyjątkową. Ryzyko wynikające z postanowień umowy ponosi każdy zamawiający, który na etapie przeprowadzania postępowania powinien je przewidzieć.
Zamawiający nie wykazał w postępowaniu także faktu niezbędności natychmiastowego wykonania zamówienia. Skład orzekający zaznaczył, iż przesłanka ta pełniona jest tylko w nielicznych przypadkach, takich jak wystąpienie siły wyższej, która doprowadziła do katastrofy, awartii lub wypadku komunikacyjnego.
Uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 5 sierpnia 2016 r. (KIO/KD 50/16)
Dowiedz się więcej z książki | |
Europejskie prawo zamówień publicznych. Komentarz
|