To najważniejsze skrzyżowanie w centrum Białegostoku, newralgiczny punkt komunikacyjny w mieście. Z 38 linii autobusowych, w związku z inwestycją 18 będzie musiało zmienić trasy, bo prowadzą przez to skrzyżowanie.

Przez skrzyżowanie wiedzie także trasa wylotowa z Białegostoku, np. w kierunku Lublina czy popularnych podbiałostockich miejscowości - Wasilkowa i Supraśla.

Na czas zamknięcia skrzyżowania Alei Piłsudskiego z ulicą Sienkiewicza miasto przygotowało nowe rozwiązania ruchu samochodów w centrum miasta. Zamknięte dla nich będzie bowiem nie tylko samo skrzyżowanie, ale również przyległe ulice, na innych sposób ruchu ulegnie zmianie.

"To będzie trudny rok, trudne lato, jeśli chodzi o ruch w mieście. Apeluję o cierpliwość i korzystanie z komunikacji miejskiej, bo ona będzie uprzywilejowana" - przyznał na czwartkowej konferencji prasowej prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski.

"Chcielibyśmy kierowców zachęcić, żeby nie wjeżdżali do śródmieścia. Osobom jadącym tranzytem proponowalibyśmy wybieranie innych dróg" - dodał dyrektor Zarządu Dróg i Inwestycji Miejskich Janusz Ostrowski.

Przedstawiciele magistratu zalecają korzystanie od 6 kwietnia z tzw. obwodnicy śródmiejskiej, czyli ciągu ulic, którymi omija się centrum. Zmiany w ruchu obejmą trasy dojazdu do zamkniętego skrzyżowania, np. Plac Lussy przed Pałacem Branickich. W miejscach, w których należałoby zmienić kierunek ruchu, mają stać tablice informacyjne.

"Zachęcam do korzystania z obwodnicy śródmiejskiej. Trasa dłuższa, ale szybsza. Przepraszam za utrudnienia, ale nie ma innej możliwości, niż w ten sposób, przebudować te ulice" - dodał Janusz Ostrowski.

Wizualizacje zmian, a także obowiązujące od 6 kwietnia zasady ruchu w centrum Białegostoku zostały w czwartek po południu opublikowane na stronie internetowej Białegostoku www.bialystok.pl. Zmiany w ruchu autobusów można znaleźć na stronie www.komunikacja.bialystok.pl.

Przebudowa skrzyżowania Piłsudskiego-Sienkiewicza to inwestycja w ramach kolejnego etapu programu poprawy funkcjonowania komunikacji miejskiej w Białymstoku. Inwestycja ma kosztować ok. 55 mln zł (39 mln zł to dofinansowanie unijne). Po przebudowie skrzyżowania w tym miejscu będzie funkcjonować tzw. centrum przesiadkowe, znajdą się też podziemne przejścia dla pieszych. Wzdłuż przebudowanej gruntownie 2,5-kilometrowej Alei Piłsudskiego pojawią się ścieżki rowerowe.