Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło do konsultacji projekt rozporządzenia w sprawie wysokości kwoty bazowej w 2023 r., która jest niezbędna do ustalenia przez Ministra Sprawiedliwości, w porozumieniu z Ministrem Finansów, wysokości dotacji na finansowanie w 2023 r. zadań w zakresie nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej. W projekcie wskazano, że prognozowana na rok 2023 stopa inflacji ma spaść do poziomu 7,8 proc. W związku z tym zaproponowano kwotę bazową za nieodpłatną pomoc prawną na rok 2023 na poziomie 6 134 zł. 

Czytaj także: MS analizuje propozycje adwokatów dotyczące nieodpłatnej pomocy prawnej>>

Czytaj też: Zadania JST w zakresie edukacji prawnej >>>

Wzrost kwoty bazowej pozytywny, ale za niski

Związek Powiatów Polskich ocenia pozytywnie wzrost kwoty bazowej do poziomu 6 134 zł, podkreśla jednak, że wzrost ten nie jest wystarczający, aby w pełni pokryć koszty, jakie powiaty ponoszą w związku z realizacją zadań zleconych z zakresu organizacji systemu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego i edukacji prawnej.

Czytaj też: Zadania powiatu w zakresie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego >>>

Związek przypomina, że od 2016 r., czyli od kiedy powiaty zaczęły realizować zadania zlecone określone w ustawie z 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, wysokość kwoty bazowej wynosiła 5 150 zł. Od tego czasu suma wskaźników inflacji wyniosła 14,4 proc. Prawodawca prognozuje, że stopa inflacji w Polsce w roku 2022 wyniesie 9,1 proc., a na rok 2023 prognozuje się inflację na poziomie 7,8 proc. Związek Powiatów Polskich podkreśla, że od pierwszego roku, w którym powiaty zaczęły realizować zadanie z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej do roku 2023, stopa inflacji będzie wynosiła 31,3 proc., co oznacza, że co najmniej o tyle winna wzrosnąć kwota bazowa, czyli o 628 zł, co daje 6762 zł.

 

Może zabraknąć specjalistów

Powiaty wskazują, że oczekiwania finansowe wskazanych grup zawodowych tj. radców prawnych i adwokatów wzrastają, gdyż wzrasta poziom wynagrodzenia w gospodarce krajowej. Z uwagi na niskie płace, powiaty stają przed wyzwaniem braku chętnych do podjęcia się poradnictwa, co zdecydowanie utrudnia, a czasem uniemożliwia realizację zadania zleconego nałożonego na powiaty. Zatem przy ustalaniu kwoty bazowej na rok 2023, należałoby uwzględnić również wskaźnik przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Wyliczając wzrost przeciętnego wynagrodzenia, można dojść do wniosku, że kwota bazowa powinna wynosić minimalnie 8 498 zł plus prognoza wzrostu przeciętnego wynagrodzenia na rok 2023.

 

 

Zdaniem związku powiatów, z powyższych wyliczeń jasno wynika, że proponowana przez projektodawcę kwota bazowa tj. 6 134 zł, jest kwotą zdecydowanie za niską, która nie uwzględnia zarówno wskaźnika inflacji, jak i wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce krajowej, jaki dokonał się od 2016 r.

- Aby zagwarantować realizację zadania zleconego powiatom, należy przyjąć zdecydowanie wyższą kwotę bazową na rok 2023 - uważa Związek Powiatów Polskich.