Odpowiedź
Zgodnie z treścią art. 22 oraz 29 ustawy o odpadach , zarówno w przypadku decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi, decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami, jak i zezwolenia na odzysk, unieszkodliwianie, zbieranie lub transport odpadów, właściwy organ odmawia wydania ww. decyzji w sytuacjach, gdy zamierzony sposób gospodarki odpadami mógłby powodować zagrożenia dla zdrowia, życia ludzi lub dla środowiska, jest niezgodny z planami gospodarki odpadami, przepisami prawa miejscowego lub z wymaganiami przepisów o odpadach. Natomiast u.o. nie uzależnia wydania decyzji od występowania dla danego terenu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Warto natomiast podkreślić, że w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego następuje ustalenie przeznaczenia terenu, a także określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu. Natomiast w przypadku braku takiego planu, określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, zgodnie z art. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym .
Zmiana zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego, polegająca na budowie obiektu budowlanego lub wykonaniu innych robót budowlanych, a także zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, wymaga ustalenia, w drodze decyzji, warunków zabudowy. Ponadto zmiana zagospodarowania terenu, która nie wymaga pozwolenia na budowę (z wyjątkiem tymczasowej, jednorazowej zmiany zagospodarowania terenu, trwającej do roku) również wymaga ustalenia, w drodze decyzji, warunków zabudowy (art. 59 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ). Przepis u.o. nie wymaga wprawdzie załączania do wniosków o wydanie zezwolenia w zakresie odzysku odpadów i/lub decyzji regulujących wytwarzanie odpadów kopii decyzji o warunkach zabudowy, warto jednak podkreślić, że ustalenie stanu faktycznego (np. zgodności z przepisami, możliwości lokalizowania na danym terenie określonych przedsięwzięć etc.) należy do obowiązków organów prowadzących postępowanie, a w świetle wyroku WSA w Warszawie z dnia 14 listopada 2006 r., sygn. III SA/Wa 1929/06 w ramach tych obowiązków organy mogą zażądać od strony przedstawienia posiadanych przez nią dokumentów. W wyroku WSA w Gliwicach z dnia 20 stycznia 2009 r., sygn. IV SA/Gl 573/08, sąd wskazał, że rolą organu administracji jest dążyć do uzyskania najszerszych, możliwych informacji pozwalających na zgodne z prawem rozstrzygnięcie wniosku strony. W sytuacji, gdy zdaniem organu administracji publicznej jest to niezbędne dla rozstrzygnięcia sprawy lub dla wykonywania czynności urzędowych, organ może wzywać osoby do udziału w podejmowanych czynnościach i do składania wyjaśnień lub zeznań. Jeżeli zatem zdaniem organu przedstawione we wniosku np. o wydanie zezwolenia na odzysk, unieszkodliwianie, zbieranie i transport odpadów informacje, nie są wystarczające dla rozstrzygnięcia sprawy, wówczas może on wezwać stronę do wyjaśnienia pewnych kwestii, choć należy również podkreślić, że organy administracji są obowiązane dołożyć starań, aby zadośćuczynienie wezwaniu nie było dla strony uciążliwe, co wynika z zapisów art. 50 Kodeksu postępowania administracyjnego .
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251 ze zm.)
Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.)
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.)