Zakład budżetowy gospodarki komunalnej i mieszkaniowej gminy otrzymuje z urzędu gminy dotację o nazwie "dopłata do bieżącego letniego utrzymania i remontów dróg gminnych".

Z powyższej dotacji dokonujemy zakupów narzędzi np. łopaty, młotki brukarskie, grabie, łopaty, poziomnice. Dokonany był również zakup urządzenia o większej wartości tj. zagęszczarki.

Czy zakład budżetowy może dokonywać zakupów narzędzi i środków trwałych z dotacji będącej dopłatą do bieżącego letniego utrzymania i remontów dróg gminnych?

Odpowiedź

Z dotacji przedmiotowej można dokonywać zakupu narzędzi niestanowiących podstawowych środków trwałych niezbędnych do wykonania zadania. Z dotacji przedmiotowej nie należy finansować zakupów inwestycyjnych (środków trwałych).

Uzasadnienie

Dotacje przedmiotowe to dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług, kalkulowanych według stawek jednostkowych.

W sektorze finansów publicznych inwestycje to działania zmierzające do uzyskania nowych środków trwałych bądź wartości niematerialnych i prawnych. Obejmują one ogół poniesionych kosztów pozostających w bezpośrednim związku z niezakończoną budową, montażem lub przekazaniem do użytkowania nowego składnika majątkowego lub ulepszonego istniejącego środka trwałego.

Oznacza to, że zakup środków trwałych w zakładzie budżetowym może być dokonywany z przychodów własnych osiągniętych z działalności operacyjnej zakładu budżetowego bądź z dotacji celowej na finansowanie kosztów inwestycji. Z dotacji przedmiotowej nie należy dokonywać zakupów inwestycyjnych. Należy pamiętać, że zgodnie z § 42 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783 z późn. zm.) dotacje celowe udzielone z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji nie mogą być wykorzystywane na inne cele. Dotacje w części, w jakiej nie zostały wykorzystane w roku budżetowym na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji podlegają zwrotowi do budżetu.

Zgodnie z § 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 z późn. zm.) za środki trwałe w jednostkach sfery budżetowej uznaje się środki trwałe, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.), a także środki trwałe stanowiące własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, w stosunku, do których jednostka wykonuje uprawnienia właścicielskie, niezależnie od sposobu ich wykorzystania.

Wydaje się najwłaściwszym rozwiązaniem wystąpienie do jednostki nadrzędnej w wyjaśnieniem, jakie wydatki mogą być finansowane z dotacji przedmiotowej o nazwie "bieżące letnie utrzymanie i remonty dróg gminnych". Nie powinny być z tej dotacji zakupywane środki trwałe. Natomiast zakup narzędzi niezbędnych do wykonania zadania może być finansowany z przyznanej dotacji, nawet w przypadku, gdy część tych narzędzi zostaje wypożyczona pracownikom urzędu gminy. Zakup wszystkich narzędzi powinien mieć odzwierciedlenie w ewidencji księgowej zakładu budżetowego, np. kartoteki. Przekazanie części przedmiotów w użytkowanie na określony czas powinno zostać potwierdzone protokołem zdawczo-odbiorczym i znaleźć odzwierciedlenie także w ewidencji księgowej zakładu budżetowego.