Tryb udostępniania dokumentów dotyczących postępowania przetargowego reguluje ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164) dalej p.z.p. Kwestie udostępniania innych dokumentów znajdujących się w posiadaniu zamawiającego, w tym dokumentów dotyczących realizacji umów zawartych w wyniku przetargu regulują przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 2058) dalej u.d.i.p. Na ich podstawie, każdy może zwrócić się o udostępnienie takiej informacji w dowolny sposób bez konieczności powołania się na konkretny przepis i wykazania interesu w uzyskaniu takiej informacji.

Informacja o naliczonych karach umownych to informacja publiczna >>>

Zgodnie z art. 1 u.d.i.p. każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w tych przepisach. Prawo do informacji publicznej obejmuje m.in. uprawnienia do uzyskania informacji publicznej, w tym uzyskania informacji przetworzonej oraz wglądu do dokumentów urzędowych w sposób określony przez wnioskodawcę. Jak podkreśla NSA w wyroku z dnia 5 kwietnia 2013 r. (I OSK 191/13): informacją publiczną jest każda wiadomość wytworzona lub odnoszona do władz publicznych. Jest nią treść dokumentów wytworzonych przez organy władzy publicznej i podmioty niebędące organami administracji publicznej.

Chodzi tu przy tym o wszelkiego rodzaju dokumenty odnoszące się do zobowiązanego podmiotu, a więc nie tylko dokumenty bezpośrednio zredagowane i technicznie wytworzone przez niego, ale także te, których używa on do zrealizowania powierzonych prawem zadań. Bez znaczenia jest zaś to, w jaki sposób znalazły się one w jego posiadaniu i jakiej sprawy dotyczą.

Obowiązane do udostępniania informacji publicznej są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, których katalog określono w art. 4 u.d.i.p. Katalog ten zawiera w sobie krąg zamawiających określonych w p.z.p. (z niewielkimi wyjątkami dotyczącymi pewnej grupy zamawiających sektorowych).

Umowa w sprawie zamówienia publicznego nie może stanowić tajemnicy przedsiębiorstwa >>>

Podmiot występujący o udostępnienie takich informacji nie musi wykazywać interesu w ich uzyskaniu. Nie jest również wymagane powołanie się na konkretny przepis, ani przekazanie wniosku w określonej formie. Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą sądów administracyjnych wystarczające jest e-mailowe zapytanie przesłane na adresy wskazane w BIP. Prawo do informacji publicznej podlega pewnym ograniczeniom: ze względu na ochronę informacji niejawnej, prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. W związku z tym zamawiający może odmówić udostępnienia dokumentów jedynie w przypadku gdy np. instrukcja obsługi sprzętu lub protokół odbioru zawierają informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa.