Pytanie:
Czy zezwolenia na zbieranie i zezwolenia na przetwarzanie odpadów oraz pozwolenia na wytwarzanie odpadów wydawane przez starostów są zadaniami własnymi czy zleconymi?

Odpowiedź:
Wydawanie decyzji – zezwoleń na zbieranie, odzysk, unieszkodliwianie i transport odpadów jest zadanie własnym starosty. Wykonuje on na własną odpowiedzialność zadania własne przydzielone mu przez ustawę z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach - dalej u.o.

Zakres kompetencji poszczególnych organów powiatów wynika z ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym – dalej u.s.p.

Zadania własne samorządu gminy wyznaczane są na zasadzie klauzuli generalnej. Zgodnie z nią wszystkie zadania lokalne, niezastrzeżone dla innych podmiotów administracji, należą do gminy. Inaczej zasadę tę określa się jako domniemanie kompetencji na rzecz gminy. Natomiast pozostałe szczeble samorządu - powiat oraz województwo - dysponują katalogiem zadań własnych ograniczonych przez ustawy. Oznacza to, że nie ma innych zadań własnych poza tymi, które zostały wyraźnie wskazane przez prawo. Katalog zadań własnych samorządów powiatowych określa u.s.p.

Zadania własne to zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej. Realizowane są z własnych środków finansowych stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego. W sprawach zadań własnych organem odwoławczym jest samorządowe kolegium odwoławcze, w sprawach zadań zleconych – organ administracji rządowej, najczęściej wojewoda.

Uzasadnienie:
Ustrój administracji publicznej opiera się na założeniu, że podstawowe zadania w różnych dziedzinach - również w dziedzinie ochrony środowiska - mają praktycznie wykonywać instytucje samorządowe: samorząd powiatowy, samorząd wojewódzki, a także gminy. Natomiast uprawnienia nadzorcze, kontrolne, interwencyjne, policyjne mają znajdować się w gestii rządu i administracji rządowej.

Zgodnie z art. 166 Konstytucji RP: Zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadania własne.

Jeżeli wynika to z uzasadnionych potrzeb państwa, ustawa może zlecić jednostkom samorządu terytorialnego wykonywanie innych zadań publicznych. Ustawa określa tryb przekazywania i sposób wykonywania zadań zleconych

Odpowiedzialność za wykonanie zadań własnych ponosi jednostka samorządu terytorialnego, a za wykonanie zadań zleconych – administracja rządowa.

Zadania własne są wykonywane ze środków własnych samorządu, zlecone ze środków administracji rządowej. W razie braku tych środków samorząd nie ma obowiązku wykonywania zadań zleconych.

Prawo Ochrony Środowiska
Artykuł pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami