Część wydatków poniesionych przez gminę na fundusz sołecki będzie mogła być zwrócona. Regulacje dotyczące tej kwestii zawarte są w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa z 25 stycznia w sprawie trybu zwrotu części wydatków gmin wykonywanych w ramach funduszu sołeckiego.

Wysokość zwrotu zależeć będzie od dochodów danej gminy, liczby jej mieszkańców oraz środków przeznaczonych na fundusz sołecki i w jego ramach wykonanych, mieścić się jednak będzie w przedziale od 10 do 30 proc. wydatków.

Obowiązkiem gminy chcącej otrzymać zwrot wydatków będzie złożenie do wojewody wniosku, którego wzór dołączony jest do rozporządzenia. Wniosek taki zawierać musi wykaz wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego według stanu na 31 grudnia roku, którego wniosek dotyczy.

Końcowym terminem do wniesienia wniosku jest 31 maja roku następnego. W przypadku stwierdzenia przez Wojewodę braków lub błędów w wymaganej dokumentacji, gminie przysługiwać będzie 7 dni na ich usunięcie (licząc od daty wręczenia wezwania). W sytuacji uchybienia tego terminu, wniosek nie będzie rozpatrywany. Do 31 sierpnia roku następującego po roku, w którym dokonano wydatków, nastąpi ich zwrot na rachunek bieżący gminy.

Przydatne materiały:

Ustawa z dnia 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. Nr 52, poz. 420)



Opracowanie: Karol Kozłowski, RPE WKP
Źródło: Wspólnota, nr 8/692 z dnia 20 lutego 2010 r.