Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.


Starosta wydał firmie zezwolenie na prowadzenie zbierania odpadów (2006 r.). Firma z uwagi na konieczność uzyskania nowego zezwolenia (z uwagi na to, iż w 2016 r. przedmiotowe zezwolenie traci ważność) zwróciła się do starosty z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia na prowadzenie zbierania odpadów. Starosta z uwagi na to, iż zamierzona działalność znajduje się w granicach terenu zamkniętego, przesłał przedmiotowy wniosek do RDOŚ. RDOŚ pouczył wnioskodawcę o konieczności zwrócenia się do starosty z wnioskiem o stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia na zbieranie odpadów z 2006 r.

W jaki sposób przeprowadzić postępowanie w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia zezwolenia, żeby podmiot zachował ciągłość posiadanego zezwolenia, tj. żeby starosta stwierdził wygaśnięcie, a RDOŚ wydał nowe zezwolenie bez szkody dla wnioskodawcy - z zachowaniem ciągłości zezwoleń?

ODPOWIEDŹ:

RDOŚ, jako organ właściwy do wydania zezwolenia na zbieranie odpadów na terenie zamkniętym, powinien decyzję starosty wygasić i wydać nowe zezwolenie. Jeśli więc strona wnosi o wygaszenie zezwolenia na zbieranie odpadów, to RDOŚ może decyzję tę wygasić w jednej decyzji, ale równie dobrze może wydać dwie decyzje, przy czym decyzja wygaszająca zezwolenie musi być wydana najpóźniej tego samego dnia co nowe zezwolenie.

RDOŚ nie powinien narażać przedsiębiorcy na działanie bez zezwolenia i ponoszenie z tego tytułu odpowiedzialności administracyjnej z art. 194 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.). Porozumienie między organem, który decyzję wydał, co do daty jego wygaszenia (w takim terminie, aby przedsiębiorca nie gospodarował odpadami bez zezwolenia) i organem właściwym do wydania nowego zezwolenia może być bardzo trudne, a czasem wręcz niewykonalne. RDOŚ nie wyda decyzji w ciągu jednej doby, tak aby w dniu wygaszenia starego zezwolenia przedsiębiorca otrzymał nową decyzję, nie jest również w stanie stwierdzić, ile czasu będzie trwało samo postępowanie.

UZASADNIENIE:

RDOŚ jest organem właściwym do wydania zezwolenia na zbieranie odpadów na terenie zamkniętym, jest zatem również organem właściwym do uchylenia dotychczasowego zezwolenia w okresie jego ważności. W jednym zezwoleniu powinno zostać zatem wydane nowe zezwolenie i uchylone dotychczasowe.
Gdyby przedsiębiorca miał najpierw występować do starosty o uchylenie decyzji w okresie jej obowiązywania, to aby nie pozbawić się zezwolenia, musiałby "dogadać się" zarówno ze starostą, jak i z RDOŚ, co do terminu obowiązywania uchylenia jednej decyzji i wejścia w życie nowej decyzji. Mogłoby to okazać się niewykonalne.

Zakład nie powinien działać bez decyzji, albowiem WIOŚ może ukarać właściciela zakładu za brak decyzji. Wnioskodawca nie powinien składać wniosku o wygaszenie decyzji do starosty dopóty, dopóki nie otrzyma decyzji od marszałka. Stąd dopuszczalne jest również i takie rozwiązanie, chociaż moim zdaniem wątpliwe: Wnioskodawca powinien złożyć do starosty pismo informujące, że zrzeka się uprawnień do decyzji z chwilą uprawomocnienia się decyzji marszałka, jednocześnie przedkładając do wiadomości to pismo RDOŚ. Natomiast z dniem uprawomocnienia się decyzji marszałka powinien złożyć wniosek do starosty o wygaszenie decyzji (w obrocie prawnym nie mogą pozostawać dwie decyzje dotyczące tego samego podmiotu i przedmiotu, zgodnie bowiem z art. 156 § 1 pkt. 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z późn. zm.) stwierdza się nieważność decyzji, która dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną. W mojej ocenie RDOŚ nie ma podstaw prawnych do odmowy wydania decyzji.

Pytanie pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska.