W takim przypadku wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji przez organ czyni postępowanie przed sądem administracyjnym w tej kwestii bezprzedmiotowym, bowiem skutki tego wstrzymania rozciągają się również na postępowanie sądowe. Bezprzedmiotowość takiego wniosku skutkuje jego oddaleniem, a nie umorzeniem postępowania.
WSA odmówił wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji SKO w przedmiocie uchylenia zezwolenia oraz odmowie wydania zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży. W uzasadnieniu postanowienia Sąd pierwszej instancji stwierdził, że wniosek strony skarżącej o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji jest bezprzedmiotowy, gdyż SKO wstrzymało na podstawie art. 61 § 2 pkt 1 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi zaskarżoną decyzję. Na powyższe postanowienie zażalenie wniósł uczestnik postępowania domagając się wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji. Wnoszący zażalenie podał, że ww. decyzja nie odpowiada prawu, a jej wykonanie wyrządzi ww. znaczną szkodę i spowoduje trudne do odwrócenia skutki.
NSA rozpatrując skargę, stwierdził, iż zgodnie z art. 61 § 2 pkt 1 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi rozróżnia wstrzymywanie wykonania aktu lub czynności przez organ administracyjny i przez sąd. W pierwszym wypadku jest to dozwolone do czasu przekazania skargi sądowi (może to nastąpić po upływie terminu określonego w art. 54 § 2, jeżeli akta wraz z skargą nie zostały jeszcze przekazane sądowi), w drugim od chwili wpływu aktu do sądu. Adresatem wniosku o wstrzymanie aktu lub czynności, zawartego w skardze, w zależności od podstawy prawnej będzie albo organ, albo sąd. NSA podkreślił, iż w skardze do WSA skarżąca zawarła wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji SKO, wskazując jako adresata tego wniosku zarówno organ jak i Sąd. Jeżeli natomiast z wniosku o wstrzymanie aktu lub czynności, zawartego w skardze wynika, że jego adresatem jest zarówno organ jak i sąd, wniosek taki w pierwszej kolejności powinien rozpoznać organ do czasu przekazania skargi sądowi. W związku z tym SKO wstrzymało zaskarżoną decyzję, tym samym pozytywnie rozpoznając wniosek strony, a następnie przekazało skargę do Sądu. W takim przypadku wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji przez organ czyni postępowanie przed sądem administracyjnym w tej kwestii bezprzedmiotowym, bowiem skutki tego wstrzymania rozciągają się również na postępowanie sądowe. Zdaniem NSA zgodzić się należy także z Sądem pierwszej instancji, że bezprzedmiotowość takiego wniosku skutkuje jego oddaleniem, a nie umorzeniem postępowania. Ustawa Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi , podstawę do umorzenia postępowania wskazuje w ściśle określonych przepisach, wśród których nie ma odwołania do art. 61. Należy ponadto zauważyć, że wskazane w ustawie wypadki odnoszą się do całkowitego umorzenia postępowania sądowego, podczas gdy postępowanie o ochronę tymczasową jest postępowaniem incydentalnym.
Przydatne materiały:
Ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.)