Likwidacja szkół w związku z zapisami ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 205, poz. 1206) .
Likwidacja szkół, o których mowa w art. 7 ust. 1 i 2 wyżej przywołanej ustawy odbywa się w trybie art. 59 ustawy o systemie oświaty - dalej u.s.o.
W przypadku szkół wchodzących w skład zespołów - likwidacja jest możliwa po ich wyłączeniu z zespołu, które następuje w trybie art. 62 u.s.o.
Czy prawidłowe będzie podjęcie uchwały organu stanowiącego j.s.t. jednej uchwały: o wyłączeniu i o likwidacji (w podstawie prawnej: art. 59 i art. 62 u.s.o. ) czy konieczne jest podjęcie dwóch odrębnych uchwał:
1) w sprawie wyłączenia (art. 62 u.s.o. )
2) w sprawie likwidacji (art. 59 u.s.o. )?
Odpowiedź
Przepis art. 7 ust. 1 z. u.s.o. , nakazuje jedynie likwidację klasy pierwszej uzupełniającego liceum ogólnokształcącego przez wstrzymanie naboru do tej szkoły. Nie jest to likwidacja klasy (szkoły) w pełnym rozumieniu przepisów art. 59 u.s.o. , lecz realizacja zmian wprowadzonych przepisami z. u.s.o. Warunki przekształcenia zawarte są w przepisach ustawy zmieniającej, co stanowi wyjątek w odniesieniu do przepisów art. 59 u.s.o.
W wyniku przekształcenia (uzupełniającego liceum ogólnokształcącego) klasa pierwsza liceum ogólnokształcące dla dorosłych może powstać z dniem 1 września 2012 r., bowiem nie ma obowiązku przekształcenia uzupełniającego liceum ogólnokształcącego, o czym mówi przepis art. 8 ust. 1 z. u.s.o. @page_break@
Utworzenie liceum ogólnokształcącego dla dorosłych (rozpoczynając nabór od 1 września 2012 r.) umożliwi kontynuowanie nauki tym, którzy nie mogą z tym dniem rozpocząć nauki w uzupełniającym liceum ogólnokształcącym. W liceum ogólnokształcącym dla dorosłych można utworzyć klasę drugą i trzecią liceum uzupełniającego na podbudowie programowej zasadniczej szkoły zawodowej.
Ukazało się rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 204), gdzie w załączniku nr 12 przedstawiony jest ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla dorosłych.
Z treści pytania wynika, że szkoły przekształcane wchodzą w skład zespołu szkół. Zasadnym zatem jest wyłączenie ich z możliwe jest na podstawie przepisu art. 62 ust. 5 u.s.o. W tym samym artykule inny przepis zwalnia z obowiązku zastosowania przepisów art. 58-59 u.s.o. tylko w przypadku wyłączenia szkoły (placówki) z zespołu lub rozwiązania zespołu. Stanowić to będzie podstawę prawną uzasadnienia podjęcia uchwały (wyłączającej).
Podstawę prawną podjęcia uchwały, co do kompetencji organu i przedmiotu uchwały stanowić będą, np. przepisy art. 4 ust. 1 pkt 1, art. 12 pkt 11 oraz art. 12 pkt 8 lit. i ustawy o samorządzie powiatowym ; art. 62 ust. 5 w związku z art. 5c pkt 1 u.s.o. oraz art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o finansach publicznych .
Postawę prawną uzasadnienia podjęcia uchwały w sprawie likwidacji (przekształcenia) będzie stanowić przepis art. 7 ust. 1 z. u.s.o.
Trudno znaleźć podstawę prawną wskazującą na konieczność jednoczesnego lub odrębnego podjęcia uchwał w sprawie wyłączenia szkół i ich przekształcenia, o których mowa w pytaniu.
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)
Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 205, poz. 1206)
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.)
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.)
Wstrzymanie naboru nie jest likwidacją szkoły
Przepis art. 7 ust. 1 z.u.s.o., nakazuje jedynie likwidację klasy pierwszej uzupełniającego liceum ogólnokształcącego przez wstrzymanie naboru do tej szkoły. Nie jest to likwidacja klasy (szkoły) w pełnym rozumieniu przepisów art. 59 u.s.o., lecz realizacja zmian wprowadzonych przepisami z.u.s.o.