Mówiąc o zaletach centralizacji w przypadku udzielanych zamówień, trzeba na początek odnieść się do przykładu przedsiębiorstw działających w sektorach, które uzyskują poprzez większe zakupy efekty skali. Przy dużych ilościowo zakupach istnieje prawdopodobieństwo uzyskania w ten sposób jak najlepszych efektów z poniesionych nakładów. Związane to jest bezpośrednio z optymalną alokacją zasobów.
Największa w historii grupa zakupowa wspólnie kupi prąd >>
W przypadku holdingów górniczych czy przedsiębiorstw sektora energetycznego widoczne jest to głównie w przypadku różnorodnych dostaw. Ogłaszanie postępowania obejmującego dostawę produktów dla wielu firm w ramach holdingu występującego jako jeden wspólny zamawiający powoduje, że w efekcie można otrzymać duże upusty od dostawców, a także zwiększa się istotnie konkurencja między wykonawcami.
Ponadto wydaje się, że wizerunek instytucji organizującej postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w oczach wykonawców jest lepszy niż instytucji małej, do której mają oni mniejsze zaufanie, jeśli chodzi o znajomość przepisów i przestrzeganie zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania podmiotów ubiegających się o zamówienie publiczne. Jeśli chodzi o roboty budowlane, wydaje się także, że duże firmy budowlane chętniej startują w przetargach o dużej wartości szacunkowej.
Ponadto warto podkreślić, że w ramach poszczególnych jednostek organizacyjnych lub spółek zależnych nie zawsze pracują specjaliści posiadający tak duże kompetencje i doświadczenie zarówno w zamówieniach publicznych, jak i w samej branży, jak ma to miejsce w centrali. Stąd przeprowadzenie postępowania przez centralę zwiększa prawdopodobieństwo jego poprawności.
Identyczne obserwacje można poczynić dla jednostek sektora finansów publicznych, w których problemy z kadrą wyspecjalizowaną w mniejszych instytucjach są nawet większe.
Grupowe zakupy coraz bardziej popularne wśród gmin >>
Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza przy prowadzeniu dużych inwestycji lub zamawianiu dostaw o znacznej wartości; zwłaszcza uwidacznia się w momencie, gdy pojawiają się odwołania.
Za grupę zakupową należy uznać każde stowarzyszenie (związek) kupujących, którzy agregują swój popyt zakupowy w skonsolidowany zakup lub dokonują tego zakupu za pośrednictwem jednego podmiotu w celu osiągnięcia efektu skali i osiągnięcia silniejszej pozycji w negocjacjach z wykonawcami, a tym samym uzyskania lepszych warunków cenowych i pozacenowych. Utworzenie grupy zakupowej ma zatem na celu dokonywanie wspólnych zakupów dla jej członków poprzez wstępną analizę potrzeb i możliwości poszczególnych członków grupy.
Pełna treść komentarza dostępna jest w programie LEX Zamówienia Publiczne.