Anna J. (dane zmienione) zwróciła się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego o udostępnienie informacji publicznej. Domagała się przesłani kserokopii delegacji służbowych prezesa SKO za okres od 1 stycznia 2014 r. do 4 sierpnia 2017 r. oraz kopii delegacji sześciu innych członków kolegium za ten sam okres. Wniosła też o udostępnienie kopii faktur za pobyt w hotelach w czasie podróży służbowych. Wskazała, że informacja publiczna, której się domaga jest informacją prostą, nie musi więc wskazywać interesu publicznego.

SKO wezwało ją do wykazania, iż uzyskanie żądanej informacji jest szczególnie istotne dla interesu publicznego. A kiedy wnioskodawczyni nie odpowiedziała na wezwanie, kolegium SKO  wydało decyzję odmowną.

Uzasadniło, że żądana informacja jest informacją przetworzoną w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Udostępnienie jej uzależnione jest od istnienia szczególnie istotnego interesu publicznego. Kolegium wskazało, że zakwalifikowało wnioskowaną informację do kategorii informacji przetworzonej z uwagi na treść wniosku (okres za jaki żądana jest informacja publiczna), formę udostępnienia (kserokopie) oraz zakres działań, jakie wymagane są do przygotowania żądanej informacji (wydobycie informacji cząstkowych ze zbioru dokumentów i odpowiednie przygotowanie).
 


Taka informacja mogłaby więc być udostępniona gdyby wnioskodawczyni wykazała, iż udostępnienie informacji jest szczególnie istotne dla interesu publicznego, a nie jedynie interesu indywidualnego. Tego warunku jej wniosek nie spełniał.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim rozpoznając skargę Anny J. unieważnił zaskarżoną decyzję stwierdzając, że wydana została przez skład orzekający, który nie był organem właściwym do rozpoznania wniosku o udostępnienie informacji publicznej.

WSA wskazał, że zgodnie z przepisami ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych (art. 4 ust. 1 pkt. 2 i z art. 11 ust. 1 pkt.) to prezes SKO jest organem kolegium, kieruje pracami kolegium i reprezentuje je na zewnątrz. Prezes kolegium wykonuje również czynności przewidziane przepisami prawa dla organów administracji publicznej, niezastrzeżone dla składu orzekającego.

Z przepisów tych wynika, że na gruncie u.d.i.p. to właśnie prezes Samorządowego Kolegium Odwoławczego jest organem objętym obowiązkami wynikającymi z tej ustawy, a więc zobowiązanym do podejmowania działań w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej. To on jest dysponentem informacji publicznej związanej z działalnością Kolegium i on, a nie kolegium SKO, powinien wydać decyzję o odmowie udostępnienia informacji publicznej.

Z uwagi na nieważność zasadności decyzji z przyczyn formalnych, sąd nie oceniał jej pod kątem merytorycznym zasadności kwalifikacji żądanej informacji, jako informacji przetworzonej.

wyrok WSA Gorzów Wielkopolski z dnia 25 stycznia 2018r   (sygn. II SA/Go 1116/17)