Rada miejska podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia statutu gminy.
Wojewoda zaskarżył uchwałę. Chodziło o zapis statutu dotyczący sytuacji skorzystania przez gminę z pomocy ekspertów, co będzie wymagało zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych.
Wtedy, zgodnie ze statutem, przewodniczący komisji ma przedstawić sprawę na posiedzeniu rady, w celu podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu gminy.
W ocenie wojewody kompetencje rady gminy w zakresie gospodarki finansowej obejmują uchwalenie budżetu, nie zaś dysponowanie wydzielonymi w nim środkami.
WSA uznał skargę za zasadną.
Sąd przypomniał, iż za gospodarkę finansową gminy odpowiada wójt.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Wójt jest dysponentem budżetu i jemu też przysługuje wyłączne prawo m.in do zaciągania zobowiązań mających pokrycie, w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych mu przez radę gminy oraz do dokonywania wydatków budżetowych.
Kompetencje rady gminy w zakresie gospodarki finansowej obejmują więc uchwalenie budżetu. Żaden przepis nie daje podstawy do zobowiązania wójta do zawarcia ww. umowy w imieniu gminy.
W ocenie sądu, rada gmina podejmując uchwałę wyszła poza kompetencje jej przyznane, ingerując w materię zakreśloną stosownymi przepisami do kompetencji organów wykonawczych.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Olsztynie z 26 kwietnia 2016 r., sygn. akt II SA/Ol 364/16, nieprawomocny