Jeden z mieszkańców gminy zwrócił się z wnioskiem do powiatowego inspektora nadzoru budowlanego o udostępnienie mu informacji publicznej w postaci kserokopii pełnej ewidencji rejestrów decyzji i postanowień z każdego oddziału za wyznaczony we wniosku okres.

W odpowiedzi inspektor poinformował wnioskodawcę, że udostępnienie informacji w żądanym zakresie spowoduje poniesienie przez organ dodatkowych kosztów w kwocie 6702,98 zł. W związku z tym wezwał wnioskodawcę do jej wniesienia w terminie 7 dni.

Mężczyzna wniósł skargę do sądu administracyjnego.

WSA zwrócił uwagę, iż wysokość opłaty za udostępnienie informacji publicznej musi odpowiadać kosztom związanym ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku.

Przekształcanie informacji przez przeniesienie na nośnik papierowy lub elektroniczny generuje bowiem dodatkowe koszty, dlatego udostępnianie jej w taki sposób może łączyć się z ponoszeniem opłat.

Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>

Sąd podkreślił, iż ewentualne opłaty muszą mieć jednak charakter zindywidualizowany i zależeć od konkretnie poniesionych kosztów. Muszą to być bezwzględnie koszty rzeczywiste, a nie hipotetyczne, szacunkowe, dopiero przewidywane.

W ocenie sądu opłaty związane z opracowaniem żądanej przez skarżącego informacji nie stanowiły rzeczywistych kosztów jej przygotowania.

Został on wezwany do uiszczenia opłaty za udostępnienie informacji publicznej w kwocie 6.702,98 zł. Do wezwania skierowanego do wnioskodawcy nie załączono jednak kosztorysu przedstawiającego wyliczenie tych kosztów, co uniemożliwiło zainteresowanemu ustalenie rzeczywistej ilości przygotowywanej informacji i ewentualnej modyfikacji swego wniosku.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Warszawie z 23 marca 2017 r., sygn. akt II SA/Wa 1066/16, nieprawomocny  

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
LEX Samorząd Terytorialny
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów