Rodzice dziecka wystąpili do gminy o zmianę wysokości stawki za dowóz ich niepełnosprawnego dziecka do szkoły. Domagali się, aby koszty te zostały określone, tak jak w poprzednich latach.
Gmina odmówiła zmiany wysokości stawki. Tłumaczyła, że obowiązek bezpłatnego dowozu niepełnosprawnego dziecka do szkoły realizuje w formie stosownej umowy zawieranej z rodzicami.
Natomiast koszt przejazdu na 1 km określony został w zarządzeniu w sprawie zasad zwrotu kosztów przejazdu uczniów niepełnosprawnych i ich opiekunów z miejsca zamieszkania do szkoły lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki w szkole a organ jest związany zapisem zarządzenia.
Rodzice wnieśli skargę do sądu administracyjnego.
WSA zwrócił uwagę, iż obecnie obowiązkiem gminy jest zwrot kosztów przejazdu ucznia do szkoły na zasadach określonych w umowie zawartej między wójtem, burmistrzem, prezydentem miasta i rodzicami ucznia, jeżeli dowożenie i opiekę zapewniają rodzice.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Przyjęcie formy umowy wklucza zatem możliwość zakwalifikowania działań wójta jako decyzji administracyjnej.
W umowie takiej określone są prawa i obowiązki stron oraz regulowane są zasady zwrotu kosztów przejazdu. Warunki takiej umowy i negocjowanie jej treści leżą w gestii stron umowy a wynikłe na tym tle spory podlegają kompetencji sądów cywilnych – wyjaśnił sąd.
W związku z tym wyłączona jest możliwość rozpoznania skargi przez sąd administracyjny.
Na podstawie:
Postanowienie WSA w Białymstoku z 28 lutego 2017 r., sygn. akt II SA/Bk 23/17, nieprawomocne