Jeden z rodziców, zwrócił się do dyrektora szkoły o udostępnienie mu informacji w postaci stron z tematami z dziennika lekcyjnego.
W odpowiedzi dyrektor poinformował wnioskodawcę, iż dzienniki lekcyjne nie są dokumentami podlegającymi ustawie o dostępie do informacji publicznej.
Wnioskodawca wniósł skargę do sądu administracyjnego, w której zarzucił dyrektorowi bezczynność.
WSA zwrócił uwagę, iż informacją publiczną są nie tylko dokumenty bezpośrednio zredagowane i technicznie wytworzone przez organ administracji publicznej, ale także te, których organ używa do zrealizowania powierzonych prawem zadań.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Okoliczność dysponowania przez podmiot zobowiązany do udzielenia informacji w trybie ustawy stosownymi dokumentami stanowiącymi informację publiczną powoduje, iż zasadnym jest przyjęcie, że nie udzielając takiej informacji pozostaje on w bezczynności w załatwieniu wniosku.
W ocenie sadu, bez znaczenia jest to, w jaki sposób znalazły się one w posiadaniu organu i jakiej sprawy dotyczą. Ważne natomiast jest, by dokumenty takie służyły realizowaniu zadań publicznych przez organ i odnosiły się do niego bezpośrednio.
Dziennik lekcyjny jest dokumentem, a strony z tematami zajęć lekcyjnych podlegają udostępnieniu, gdyż stanowią informację publiczną – uznał sąd.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Gliwicach z 28 czerwca 2016 r., sygn. akt IV SAB/Gl 79/16, nieprawomocny