Mieszkaniec gminy wystąpił o przyznanie mu jednorazowej zapomogi pieniężnej z tytułu urodzenia dziecka przyznawanej przez prezydenta miasta.
Prezydent odmówił przyznania żądanej pomocy. Uznał bowiem, że wnioskodawca nie spełnił kryterium dochodowego.
Mężczyzna wniósł skargę do sądu administracyjnego. Zakwestionował w niej prawidłowość obliczenia dochodu jego rodziny i włączenia do niego dotacji otrzymanej od urzędu pracy.
WSA uznał skargę za zasadną.
W ocenie sądu organy dokonały wadliwego ustalenia dochodu rodziny wnioskodawcy i w sposób nieuprawniony uwzględniły przy wyliczeniach środki otrzymane przez niego jednorazowo na podjęcie działalności gospodarczej.
Dofinansowanie to miało charakter świadczenia socjalnego (pomocowego i osłonowego). Dofinansowanie przyznane skarżącemu co prawda stanowiło dochód, jednak nie mógł on nim w pełni swobodnie dysponować, w szczególności przeznaczyć go na zaspokojenie potrzeb rodziny.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Było to świadczenie pieniężne, jednorazowe, zasadniczo bezzwrotne, przyznane w związku z bezrobociem na konkretny cel – aktywizację zawodową.
Sąd podkreślił, iż ustawa o pomocy społecznej nie definiuje pojęcia jednorazowego pieniężnego świadczenia socjalnego. Nie można go jednak ograniczać wyłącznie do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej przyznawanych na podstawie ustawy o pomocy społecznej, ponieważ wprost ograniczenie takie z tej ustawy nie wynika.
Pod pojęciem tym mieścić się będą także inne bezzwrotne świadczenia pieniężne o charakterze osłonowym lub pomocowym z różnych tytułów i podstaw z zakresu zabezpieczenia społecznego, w tym również dofinansowanie na podjęcie działalności – wyjaśnił sąd.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Rzeszowie z 13 września 2016 r., sygn. akt II SA/Rz 1664/15, nieprawomocny