Burmistrz określił zasady i sposób udostępniania informacji publicznej oraz wysokości opłat za ich udostępnienie.

Wojewoda zaskarżył uchwałę. Jego zdaniem burmistrz nie miał prawa do wydania zarządzenia.

WSA uznał skargę za zasadną.

Sąd przypomniał, iż burmistrz nie posiada delegacji ustawowej do regulowania, czy to w drodze zarządzenia, czy też w drodze jakiegokolwiek innego aktu prawnego zasad i sposobu udostępniania informacji publicznej oraz wysokości opłat za ich udostępnienie.

Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>



Zagadnienia te zostały bowiem kompleksowo unormowane w przepisach ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2014 r., poz. 782. poz. 1662).

W judykaturze sądów administracyjnych dominuje stanowisko, iż opłaty za udostępnienie informacji publicznej nie mogą być wprowadzone w formie cennika bądź stawek ryczałtowych.

Odnośnie kosztów przesłania przez organ żądanej informacji wnioskodawcy, wyjaśnić należy, że sformułowanie "dodatkowe koszty" wskazuje, że nie chodzi o wszelkie koszty związane z żądaniem udostępnienia informacji publicznej.

Kosztem dodatkowym będzie w tej sytuacji wydatek rzeczywiście poniesiony ponad zwykły koszt funkcjonowania, związany z realizacją wskazanego we wniosku sposobu udostępniania lub koniecznością przekształcenia informacji. Musi to być koszt wykraczający poza normalne koszty funkcjonowania podmiotu zobowiązanego.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Łodzi z 20 stycznia 2016 r., sygn. akt II SA/Łd 976/15, nieprawomocny 

LEX Samorząd Terytorialny
Artykuł pochodzi z programu LEX Samorząd Terytorialny
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami