Pytanie:
Czy osoba zatrudniana w urzędzie gminy na stanowisku komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej musi spełniać wymagania kwalifikacyjne z załącznika nr 1 (lp. 1 w tabeli) do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 10 listopada 2015 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych oraz szkoleń dla strażaków jednostek ochrony przeciwpożarowe? Jeżeli nie, to jakimi kwalifikacjami zawodowymi taka osoba powinna się wykazać?
Odpowiedź:
Nie. Komendant gminny ochrony przeciwpożarowej musi spełniać wymagania określone w rozporządzeniu rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych – dalej r.w.p.s.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 32 ust. 3a ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, wójt (burmistrz, prezydent miasta) może zatrudnić komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej. Na stanowisku komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej może być także zatrudniony komendant gminny związku ochotniczych straży pożarnych.
Aby objąć stanowisko komendanta gminnego ochrony przeciwpożarowej należy spełnić wymagania kwalifikacyjne wskazane w poz. 6 załącznika Nr 3 IV tabela A r.w.p.s. Funkcje tę może zatem pełnić osoba posiadająca wyższe wykształcenie specjalistyczne i 4 letni staż pracy.