Pytanie pochodzi z programu Serwis Prawa Pacy i Ubezpieczeń Społecznych.
Czy w regulaminie naboru pracowników na wolne stanowisko urzędnicze w Urzędzie gminy może znajdować się zapis, że w skład Komisji Rekrutacyjnej wchodzi również kierownik jednostki czyli wójt oprócz pozostałych członków tj. sekretarza lub zastępcy wójta; kierownika komórki organizacyjnej wnioskującego o zatrudnienie lub innego pracownika urzędu wskazanego przez wójta w przypadku naboru na samodzielne stanowisko pracy i pracownika działu kadr będącego jednocześnie sekretarzem komisji?
Jak taki regulaminowy zapis ma się do art. 13a u.o.p.s., który stanowi, że w toku naboru komisja wyłania nie więcej niż pięciu najlepszych kandydatów (...), których przedstawia kierownikowi jednostki celem zatrudnienia wybranego kandydata oraz do zapisu w regulaminie, że komisja powoływana jest każdorazowo zarządzeniem Wójta?
Czy dopuszczalne jest, aby Wójt powoływał sam siebie zarządzeniem na członka Komisji Rekrutacyjnej bądź jej przewodniczącego?
Odpowiedź
Wójt może zasiadać w komisji rekrutacyjnej urzędu gminy osobiście.
Uzasadnienie
Przepisy ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych - dalej u.o.p.s. nie określają składu komisji rekrutacyjnej zajmującej się naborem na stanowiska urzędnicze, pozostawiając tą sprawę do uregulowania poszczególnym jednostkom samorządowym. Art. 13a ust. 1 u.o.p.s. stanowi tylko, że w toku naboru komisja wyłania nie więcej niż pięciu najlepszych kandydatów, spełniających wymagania niezbędne oraz w największym stopniu spełniających wymagania dodatkowe, których przedstawia kierownikowi jednostki celem zatrudnienia wybranego kandydata.
Jednakże regulacja powyższego przepisu wskazuje na to, iż w komisji nie powinien zasadniczo zasiadać sam kierownik jednostki. Wynika to przede wszystkim z zasady naboru konkursowego. W sytuacji, gdy o selekcji kandydatów decyduje odrębnie powołany, wewnętrzny organ jednostki, powinien on zachowywać pewną niezależność w stosunku do kierownictwa tejże jednostki. To oznacza, że sam wójt może delegować swoich przedstawicieli do komisji, względnie jego przedstawiciel może w takiej komisji zasiadać (może nim być np. zastępca wójta). Sam wójt lub kierownik jednostki raczej nie powinien w niej zasiadać (nie jest to bowiem odpowiednie z punktu widzenia organizacyjnego i zarządczego) – chyba, że regulamin naboru wyraźnie przewiduje taką możliwość. W takim przypadku wójt, ogłaszając skład komisji nie "powołuje sam siebie" ale, wskazując że jest jej członkiem, realizuje jedynie swoje uprawnienie kierownika jednostki do osobistego zasiadania w komisji.
Jednak wprowadzenie samego wójta do komisji rekrutacyjnej nie można uznać za niezgodne z przepisami – a to z racji braku szczegółowych uregulowań na poziomie ustawy.
Natomiast lista najlepszych kandydatów o której mowa w art. 13a ust. 1 u.o.p.s. jest środkiem usprawniającym procedurę rekrutacyjną. Należy zauważyć, że ostateczna decyzja o wyborze kandydata do zatrudnienia leży jednak w gestii wójta jako kierownika jednostki.
Pytanie pochodzi z programu Serwis Prawa Pacy i Ubezpieczeń Społecznych.