Jak przypomniał marszałek województwa małopolskiego Marek Sowa, przekazanie samorządowi terenów podkrakowskiego lotniska należących do wojska było możliwe dzięki specjalnej ustawie dotyczącej lotnisk, uchwalonej w 2008 roku z inicjatywy ówczesnego ministra obrony narodowej Bogdana Klicha.
„Skutki tej ustawy są długofalowe i pozwalają na realizację na krakowskim lotnisku ogromnego programu inwestycyjnego” - ocenił Sowa. Dodał, że wkrótce zapadnie decyzja, czy istniejący pas startowy będzie modernizowany czy zostanie zbudowany nowy.
Według Grzegorza Stawowego, dyrektora krakowskiego oddziału Agencji Mienia Wojskowego, lotnisko w Krakowa ma znaczenie zarówno dla lotnictwa cywilnego, jak i wojskowego. Jest największym cywilnym portem regionalnym, a także lotniskiem wojskowym NATO.
Proces przekazywania terenów wojskowych stronie cywilnej trwa tam od 2009 roku, a na wydanych wcześniej 32 hektarach trwają już kluczowe inwestycje dla rozwoju portu.
Do końca marca 2015 roku zostaną zrealizowane najważniejsze inwestycje w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Kraków-Balice: budowa nowego terminalu, przebudowa obecnie istniejącego oraz modernizacja wewnętrznego układu komunikacyjnego lotniska. Na lotnisku trwają też inwestycje związane z przebudową części operacyjnej portu -rozbudowa płyty postojowej i remont dróg kołowania. Łączna wartość tych zadań wynosi ponad 500 mln zł.
Po rozbudowie przepustowość krakowskiego lotniska wzrośnie do 8 milionów pasażerów rocznie. Obecnie może ono odprawić do 3,5 mln osób rocznie. Lotnisko będzie w stanie obsłużyć nawet 1,8 tys. pasażerów odlatujących i przylatujących w ciągu godziny.
Terminal pasażerski po rozbudowie będzie miał ponad 56 tys. m kw. powierzchni użytkowej (obecnie 15 tys. m kw.). Początkowo obiekt będzie dysponował dwoma rękawami umożliwiającymi bezpośrednie przejście do samolotów, z możliwością zwiększenia w przyszłości ich liczby do pięciu. Terminal zostanie połączony kładką naziemną z istniejącym garażem wielopoziomowym, projektowaną stacją kolejową oraz budowanym hotelem.
Nowy wewnętrzny układ komunikacyjny, z dodatkowymi pasami ruchu, ułatwi poruszanie się wokół terminalu, parkingu wielopoziomowego, hotelu czterogwiazdkowego oraz stacji kolejowej.
Kraków Airport jest największym regionalnym portem lotniczym w Polsce; w zeszłym roku odprawił rekordową liczbę 3,44 mln pasażerów. W tym roku planowany jest wzrost do 3,66 mln osób. W letniej siatce połączeń lotnisko ma 82 połączenia, w tym 61 regularnych i 21 czarterowych. Wykonuje je 13 przewoźników - ośmiu tradycyjnych i pięciu niskokosztowych. (PAP)
rgr/ mki/