Przedszkola niepubliczne domagają się od samorządów wyrównania, ich zdaniem, zaniżonej dotacji za lata 2008-2017. Pozwy sądowe w tej sprawie trafiły już do około 150 samorządów. Są też pierwsze orzeczenia. Czytaj więcej Przedszkola niepubliczne idą do sądów po wyrównanie dotacji.

Gminy mają obowiązek przekazywania przedszkolom niepublicznym dotacji w wysokości co najmniej 75 proc. tego, co przeznaczają na prowadzone przez siebie przedszkola publiczne w przeliczeniu na jednego ucznia. W przepisach sprzed 2017 r. zapisano, że chodzi o wydatki bieżące ustalone w budżecie danej gminy. Kwestią sporną jest, co dokładnie składa się na te wydatki.

 


Orzecznictwo a gospodarka finansowa w sektorze publicznym

ZMP niepokoi, że orzecznictwo sądów w tym zakresie stosuje literalną interpretację przepisu art. 90 ust. 2b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w brzmieniu nadanym nowelizacją z dnia 11 kwietnia 2007 r., nie biorąc pod uwagę powszechnie uznanych zasad prowadzenia gospodarki finansowej w sektorze publicznym, określonych zarówno w ustawie o finansach publicznych jak i w innych przepisach prawa.

Literalne brzmienie przepisu stanowiło, że dotacje dla przedszkoli niepublicznych przysługiwały na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75 proc. ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących, ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia. Roszczenia opierają się na interpretacji, że z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, iż dotacja powinna wynosić 75% wszystkich wydatków bieżących gminy, ponoszonych na przedszkola.

Czy wydatki były poniesione?

ZMP podkreśla, że przy obecnej interpretacji przepisu, na którą powołują się wnoszący roszczenia, żądania wyrównania dotacji mogą uwzględniać nieudokumentowane wydatki, i to niekoniecznie poniesione

Zgodnie z art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych gminy prowadzą gospodarkę finansową w sposób celowy i oszczędny. Wydatki bieżące każdego z przedszkoli prowadzonych przez gminę obejmują tylko te koszty, które zostały w nim rzeczywiście poniesione. ZMP zaznacza, że zasady te obowiązywać powinny wszelkie podmioty, w tym prowadzące przedszkola niepubliczne, jako gospodarujące powierzonymi środkami publicznymi.

Czytaj też: Sporne roszczenia o dotacje dla przedszkoli niepublicznych od samorządów

Wydatki nieudokumentowane

Interpretacja przyjęta przez podmioty zgłaszające obecne roszczenia za okresy sprzed zmiany przepisów w 2017 r., uznawana przez niektóre sądy, powoduje, że podmioty te otrzymują środki publiczne na wydatki, których nie udokumentowały.

Według związku, interpretacja ignorująca wykładnię celowościową wydatków publicznych jest niesprawiedliwa społecznie, ponieważ pozbawia społeczności lokalne środków, które - zgodnie z prawem - powinny być wykorzystane do zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty, a nie nieuzasadnionych roszczeń innych osób. Interpretacja ta pomija także prawo i obowiązek gmin do ustalania w sposób zgodny z prawem lokalnych zasad prowadzenia gospodarki finansowej w zakresie zadań własnych.

Uwagi do miast przed sądem

Zarząd ZMP zwraca uwagę miastom, które są w trakcie procesów sądowych, dotyczących roszczeń przedszkoli na konieczność realnego wykazywania w trakcie przewodu sądowego braku zasadności roszczeń, jeśli taka sytuacja ma rzeczywiście miejsce.

Miasta powinny też żądać rzetelnego udokumentowania roszczeń i wykazania rzeczywiście poniesionych wydatków, zgodnych z kryteriami wydawania środków publicznych. Prawo to ustaje po wydaniu prawomocnego wyroku.

Zarząd ZMP w Szczawnie-Zdroju 17 stycznia podjął stanowisko w sprawie niesłusznych roszczeń o dotacje dla przedszkoli niepublicznych za lata sprzed zmiany przepisów dot. finansowania oświaty. Więcej informacji TUTAJ.