Stowarzyszenie „Nasze Lasy” zwróciło się do Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Białymstoku z żądaniem podania ile środków przeznaczyły na reklamy i ogłoszenia w mediach w 2022 r. Organ wezwał wnioskodawcę do wykazania szczególnej istotności takiej informacji dla interesu publicznego.

W odpowiedzi stowarzyszenie wyjaśniło, że poznanie rzeczywistych wydatków struktur Lasów Państwowych pomoże uciąć spekulacje, iż majątek Lasów Państwowych jest wykorzystywany na agitację polityczną. Organ pozostawił wniosek stowarzyszenia bez rozpoznania. Sprawą zajął się sąd administracyjny.

 

Nie można pozostawić wniosku bez rozstrzygnięcia

Sąd podkreślił, że podmiot zobowiązany do udostępnienia informacji publicznej pozostaje bezczynny, gdy wbrew przepisom prawa ani nie udostępnia żądanej informacji, ani też nie wydaje decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej bądź o umorzeniu postępowania. Jeżeli zobowiązany nie załatwił wniosku w taki sposób, a żądana informacja miała charakter publiczny i organ nią dysponował, sąd musi stwierdzić, iż ten pozostaje w zwłoce z jej udostępnieniem.

Wyjaśnił, że informacja o majątku podmiotu publicznego, jakim są Lasy Państwowe jest informacją publiczną. Jeżeli organ uznał, że jest to informacja przetworzona, to wówczas powinien w pierwszej kolejności wezwać wnioskodawcę do wykazania szczególnej istotności takiej informacji dla interesu publicznego. Na tym etapie wnioskodawca nie musi bowiem wiedzieć, że żądana informacja ma kwalifikowany charakter, albo, że wskutek sił i środków niezbędnych do jej udostępnienia, taką się staje.

Zobacz procedurę: Udostępnianie informacji przetworzonej >

Jeżeli wezwany podmiot tego nie wykaże, organ powinien na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej wydać decyzję o odmowie udostępnienia żądanej informacji.

 

Albo udostępnić aby wydać decyzję odmowną

W tej sprawie, Lasy Państwowe wezwały wprawdzie wnioskodawcę o wykazanie wyżej wymienione przesłanki, to jednak następnie, wobec milczenia wnioskodawcy, pozostawiły wniosek o udostępnienie informacji bez rozpoznania. W związku z tym, sąd podkreślił, że w sprawach o dostęp do informacji publicznej przepisy postępowania administracyjnego mają ograniczone zastosowanie. Dotyczy to również art. 64 par. 2 k.p.c. dającego organowi możliwość pozostawienie podania bez rozpoznania, jeżeli wezwany nie usunął jego braków. I to niezależnie od tego, czy organ pouczył wzywanego o takim skutku, czy też nie.

Zobacz linię orzeczniczą: Tryb zaskarżenia bezczynności organów w sprawach wniosków o udostępnienie informacji publicznej >

Co ważne, nie wydając decyzji odmownej, Lasy Państwowe pozbawiły skarżącego oraz ewentualnie w dalszej kolejności sąd, możliwości zapoznania się z przyczynami dla których żądana informacja została uznana za informację o kwalifikowanym charakterze. Sąd stwierdził zatem bezczynność organu i zobowiązał go do załatwienia wniosku.

Wyrok WSA w Białymstoku z 30 sierpnia 2023 r., sygn. akt II SAB/Bk 62/23

Zobacz procedurę: Postępowanie odwoławcze w przypadku wydania decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej​ > 

Nowość
Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz
-20%
Nowość

Agnieszka Piskorz-Ryń, Marlena Sakowska-Baryła

Sprawdź  

Cena promocyjna: 231.2 zł

|

Cena regularna: 289 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 260.11 zł