Dziecko 5-letnie z zespołem Downa, objęte jest od dwóch lat wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka przez nasze przedszkole, w obwodzie którego mieszka dziecko (zajęcia odbywały się w domu dziecka). Od września 2013 r. będzie uczęszczać do punktu przedszkolnego w Fundacji Dom Rodzinnej Rehabilitacji Dzieci z porażeniem mózgowym.
Na kim spoczywa obowiązek zorganizowania zajęć wczesnego wspomagania dla tego dziecka?
Odpowiedź
Warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci określone zostały w rozporządzeniu z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. Nr 23, poz. 133) – dalej r.o.w.w.d., wydanym na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 1 ustawy o systemie oświaty – dalej u.s.o.
W myśl tych przepisów wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, powinno mieć na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
Wczesne wspomaganie może być organizowane w przedszkolu i w szkole podstawowej, w tym specjalnej, w ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5 u.s.o. oraz w publicznej i niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej. Podstawowym warunkiem, by wczesne wspomaganie dzieci było zorganizowane w wymienionych powyżej miejscach jest to, że muszą one mieć możliwość realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, czyli w szczególności dysponują one środkami dydaktycznymi i sprzętem, który jest niezbędny do prowadzenia wczesnego wspomagania.
Ustawodawca wskazał konkretne miejsca, gdzie może być organizowane wczesne wspomaganie i nie należy do tej grupy punkt przedszkolny (jest on uwzględniony w projektowanej zmianie do zmiany ustawy o systemie oświaty, która w tej chwili jest procedowana).
Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, o którym mowa w art. 71b ust. 2a u.s.o. jest powoływany przez dyrektora odpowiednio przedszkola, szkoły, ośrodka lub publicznej i niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, jeżeli mają one możliwość realizacji wskazań z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Pracę takiego zespołu koordynuje dyrektor odpowiednio przedszkola/szkoły/placówki, albo upoważniony przez niego nauczyciel. Dyrektor przedszkola/szkoły/placówki, przy której funkcjonuje zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka odpowiada za proces organizowania i realizacji wczesnego wspomagania. Ustala on także miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania uwzględniając realizację wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w uzgodnieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) dziecka.
Podsumowując, rozumiem że w przedszkolu, do którego uczęszcza obecnie dziecko taki zespół funkcjonuje i przedszkole prowadzi wczesne wspomaganie – zatem tam może być ono kontynuowane lub w innym, zgodnym z art. 2 pkt 5 i w związku z art. 80 ust. 2a i ust. 2c u.s.o. , wskazanym przez właściwy samorząd, miejscem realizacji na terenie gminy/powiatu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Pamiętać bowiem należy o tym, że zadania oświatowe związane z prowadzeniem (dotowaniem) przez jednostki samorządu terytorialnego szkół (w tym przedszkoli) i placówek oświatowych, w tym zadania z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, finansowane są z dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Jednym z takich dochodów jest część subwencji ogólnej, o przeznaczeniu, której decyduje, zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 z późn. zm.) organ stanowiący dla danej jednostki samorządu terytorialnego.
Algorytm podziału subwencji oświatowej uwzględnia m.in. liczbę dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju wykazywanych w systemie informacji oświatowej, zweryfikowanej i potwierdzonej przez organ prowadzący (dotujący) dane przedszkole/szkołę/placówkę. Uwzględniając powyższe należy zauważyć, że na terenie gminy/powiatu za realizację tego przywileju dla dziecka posiadającego opinię o potrzebie wczesnego wspomagania odpowiada dany samorząd, który wyznacza/uzgadnia (w zależności od przyjętej kultury organizacyjnej i komunikacyjnej pomiędzy organem samorządowym, a podlegającą jednostką oświatową) z dyrektorem przedszkola/szkoły/placówki organizowanie wczesnego wspomagania dla tych dzieci. By powziąć informację, gdzie organizowane jest wczesne wspomaganie należy zapytać organ samorządu gminy/powiatu. Te władze wskażą Pani przedszkole/szkołę/placówkę oświatową, która realizuje te zadania (oczywiście jeśli nie chce Pani, by dziecko nadal realizowało zajęcia wczesnego wspomagania w przedszkolu, do którego uczęszcza).
Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)