Regiony wciąż nie mogą dojść do porozumienia odnośnie podziału miejsc na wyjazdy promujące wschód kraju. Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) proponuje kompromis we wskazywaniu wyjeżdżających samorządowców.
Na promocje Polski Wschodniej w latach 2009-2015 przeznaczono 86 mln złotych. Realizowany dzięki unijnym funduszom program operacyjny ,,Rozwój Polski Wschodniej" ma na celu promocję gospodarczą pięciu województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Dzięki programowi realizowany jest projekt ,, Promocja gospodarcza Polski wschodniej", którego beneficjentem jest PAIiIZ. Projekt ma na celu przedstawienie w korzystnym świetle wschodniej część naszego kraju, tak aby zainteresować tymi terenami potencjalnych inwestorów. Docelowo ma to przyspieszyć tempo rozwoju społeczno-gospodarczego.
Jednym z działań promujących wymienione województwa jest uczestnictwo w zagranicznych misjach gospodarczych i inwestycyjnych. Są one dedykowane zarówno dla przedsiębiorców, jak i samorządowców. Do tej pory współpraca tych podmiotów pozostawia wiele do życzenia, gdyż PAIiIZ i urzędy marszałkowskie spierają się o personalną obsadę misji.
Problemy wystąpiły już przy kompletowaniu składu pierwszej misji. Każde województwo zarezerwowane ma na swoje potrzeby 4 miejsca, liczba ta okazała się jednak niewystarczająca. Agencja stała na stanowisku, że każdy ze szczebli samorządu powinien mieć swojego przedstawiciela, innego zdania natomiast były urzędy marszałkowskie, które wolałby samodzielnie wskazywać delegatów, często z pominięciem samorządowców reprezentujących szczebel lokalny. Klucz taki nie spotkał się z aprobatą agencji, która zauważyła, że to właśnie samorząd lokalny jest właścicielem terenów przeznaczonych pod inwestycje.
Niestety zaistniały spór zdążył już odbić się negatywnie na promocji wschodniej Polski. Podczas pierwszych strategicznych targów w tym roku, które odbyły się w Bombaju i skupiały największe podmioty sektora IT i BPO, zabrakło reprezentantów województwa podkarpackiego oraz warmińsko-mazurskiego. Jedynym miastem, które się wystawiało był Białystok.
Obecnie trwają negocjacje nad pomysłem PAIiIZ, aby cztery miejsca dla każdego województwa dzielono po połowie między reprezentantów urzędu marszałkowskiego oraz gminy i miasta jako właścicieli gruntów pod inwestycje. Czasu jest jednak coraz mniej, bowiem już w połowie marca planowane są targi w Cannes we Francji. Wielką stratą byłby brak przedstawicieli wszystkich polskich województw objętych projektem na największych targach inwestycyjnych na świecie.
Na promocje Polski Wschodniej w latach 2009-2015 przeznaczono 86 mln złotych. Realizowany dzięki unijnym funduszom program operacyjny ,,Rozwój Polski Wschodniej" ma na celu promocję gospodarczą pięciu województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Dzięki programowi realizowany jest projekt ,, Promocja gospodarcza Polski wschodniej", którego beneficjentem jest PAIiIZ. Projekt ma na celu przedstawienie w korzystnym świetle wschodniej część naszego kraju, tak aby zainteresować tymi terenami potencjalnych inwestorów. Docelowo ma to przyspieszyć tempo rozwoju społeczno-gospodarczego.
Jednym z działań promujących wymienione województwa jest uczestnictwo w zagranicznych misjach gospodarczych i inwestycyjnych. Są one dedykowane zarówno dla przedsiębiorców, jak i samorządowców. Do tej pory współpraca tych podmiotów pozostawia wiele do życzenia, gdyż PAIiIZ i urzędy marszałkowskie spierają się o personalną obsadę misji.
Problemy wystąpiły już przy kompletowaniu składu pierwszej misji. Każde województwo zarezerwowane ma na swoje potrzeby 4 miejsca, liczba ta okazała się jednak niewystarczająca. Agencja stała na stanowisku, że każdy ze szczebli samorządu powinien mieć swojego przedstawiciela, innego zdania natomiast były urzędy marszałkowskie, które wolałby samodzielnie wskazywać delegatów, często z pominięciem samorządowców reprezentujących szczebel lokalny. Klucz taki nie spotkał się z aprobatą agencji, która zauważyła, że to właśnie samorząd lokalny jest właścicielem terenów przeznaczonych pod inwestycje.
Niestety zaistniały spór zdążył już odbić się negatywnie na promocji wschodniej Polski. Podczas pierwszych strategicznych targów w tym roku, które odbyły się w Bombaju i skupiały największe podmioty sektora IT i BPO, zabrakło reprezentantów województwa podkarpackiego oraz warmińsko-mazurskiego. Jedynym miastem, które się wystawiało był Białystok.
Obecnie trwają negocjacje nad pomysłem PAIiIZ, aby cztery miejsca dla każdego województwa dzielono po połowie między reprezentantów urzędu marszałkowskiego oraz gminy i miasta jako właścicieli gruntów pod inwestycje. Czasu jest jednak coraz mniej, bowiem już w połowie marca planowane są targi w Cannes we Francji. Wielką stratą byłby brak przedstawicieli wszystkich polskich województw objętych projektem na największych targach inwestycyjnych na świecie.
Opracowanie: Karol Kozłowski, RPE WKP
Źródło: Rzeczpospolita z dnia 8 marca 2010 r