Wartość kontraktów waha się od ok. 30 mln zł do ponad 37 mln zł. Zostaną one podpisane na 30 miesięcy - poinformowały w poniedziałek służby prasowe magistratu.
Firmy odpowiedzialne za wywóz śmieci będą musiały dostarczyć mieszkańcom pojemniki na odpady i worki do segregacji. Sprzed domów jednorodzinnych śmieci mają być odbierane raz w tygodniu, a sprzed domów wielorodzinnych - dwa razy na tydzień.
W Szczecinie właściciele domów jednorodzinnych będą płacić za wywoź śmieci opłatę zryczałtowaną; opłaty mieszkańców budynków wielorodzinnych będą uzależnione od zużycia wody – ustalili wcześniej radni.
Jeśli mieszkańcy domów zadeklarują segregację śmieci, będą płacić za tę usługę 57 zł miesięcznie. Jeśli nie posegregują odpadów, kwota wzrośnie do 85 zł miesięcznie.
Szczecinianie, którzy mieszkają w kamienicach czy blokach, będą mieć naliczane opłaty za wywóz śmieci według ilości zużytej wody. 4,35 zł za metr sześcienny zużytej wody zapłacą ci, którzy będą segregować śmieci; pozostałych wywóz będzie kosztować 5,55 zł za metr sześcienny.
Pod koniec stycznia br. Sejm znowelizował ustawę o utrzymaniu porządku i czystości w gminach. Projekt nowego prawa został przygotowany po wielu apelach władz lokalnych, które wskazywały m.in. na zbyt sztywny - ich zdaniem - sposób metody naliczania opłat za odbiór odpadów komunalnych.
Zgodnie ze starymi przepisami gminy miały możliwość wyboru jednej z czterech metod rozliczania się mieszkańców za odbiór śmieci (opłata od gospodarstwa domowego, lub zależna od: liczby osób zamieszkujących gospodarstwo, powierzchni mieszkalnej czy wielkości zużycia wody w danej nieruchomości). Na terenie gminy obowiązywałaby tylko jedna wybrana metoda naliczania opłat.
Nowelizacja dała więcej swobody władzom lokalnym i uelastyczniła politykę ustalania opłat za śmieci. Samorządy mogą teraz wybrać więcej niż jedną metodę naliczania opłat w poszczególnych częściach gmin; np. na obszarze, który ma wodociągi - według zużycia wody, natomiast na pozostałym - według innej metody.