W ramach kampanii edukacyjnej „Czy cena czyni cuda?” objętej patronatem prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, realizowanej przez ZIPSEE „Cyfrowa Polska, 15 maja 2017 r. odbyła się konferencja prasowa z udziałem prezes Urzędu Zamówień Publicznych Małgorzaty Stręciwilk, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju Mariusza Haładyja, przedstawicieli ZIPSEE „Cyfrowa Polska” z prezesem Michałem Kanownikiem na czele oraz przedstawicieli firmy ARC Rynek i Opinia.
Małgorzata Stręciwilk poinformowała, iż Urząd Zamówień Publicznych z uwagą przygląda się praktyce stosowania przez zamawiających pozacenowych kryteriów oceny ofert. W celu zdiagnozowania sytuacji w tym obszarze, w tym również odnośnie wpływu ubiegłorocznej nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych na korzystanie z kryteriów innych niż cena, prowadzi pogłębioną analizę konkretnych danych dotyczących faktycznego stosowania przez zamawiających kryteriów oceny ofert. Obecnie trwa jeszcze opracowanie raportu dotyczącego tej kwestii i w najbliższym czasie urząd zaprezentuje wyniki tego badania. Wstępna ocena zebranych danych potwierdza wynik badania przeprowadzonego w ramach kampanii ZIPSEE, że najczęściej stosowane przez zamawiających kryteria to termin realizacji zamówienia i okres gwarancji. Analizowane są jednak jeszcze szczegółowe dane dotyczące innych, pozytywnych zjawisk związanych z wprowadzonymi w ubiegłym roku regulacjami prawnymi w zakresie kryteriów oceny ofert.
Prezes wyraziła przekonanie, iż należy podejmować starania, aby ograniczyć stosowanie przez zamawiających pozacenowych kryteriów oceny ofert jedynie pro forma, w celu wypełnienia obowiązku ustawowego. Niezbędne jest w tym zakresie wsparcie zamawiających nie tylko w doborze odpowiednich kryteriów oceny ofert, ale również w kształtowaniu prawidłowych opisów dokonywania oceny w ramach tych kryteriów i upowszechnianie wzorców w tym zakresie. Stąd też potrzeba promowania dobrych praktyk odnoszących się do kryteriów innych niż cena oraz wskazywania korzyści wynikających z ich stosowania. Mając na uwadze powyższe, jeszcze w sierpniu ubiegłego roku powołany został w ramach Urzędu Zespół, który zajmuje się tworzeniem dobrych praktyk, w tym również dotyczących stosowania pozacenowych kryteriów oceny ofert.
Urząd samodzielnie realizuje w tym zakresie szereg przedsięwzięć o charakterze informacyjno – edukacyjnym skierowanych do osób zaangażowanych w proces udzielania zamówień publicznych, a także ich kontroli. Urząd również wspiera społeczne inicjatywy na rzecz promowania stosowania pozacenowych kryteriów oceny ofert. Kampania „Czy cena czyni cuda” wpisuje się właśnie w aktywność w tym obszarze.
Mariusz Haładyj, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, zauważył, że po ubiegłorocznej nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych sytuacja zmieniła się na lepsze w zakresie stosowania przez zamawiających pozacenowych kryteriów oceny ofert. Kryteria pozacenowe są zdecydowanie częściej stosowane, co od lat było postulatem formułowanym przez przedsiębiorców i ekspertów. Podkreślił, że za zmianami prawa powinny iść działania pozalegislacyjne, aby możliwie najlepiej zrealizować cele nowelizacji. Dlatego cenne byłoby opracowanie katalogów przykładowych kryteriów dla różnych branż przez poszczególne resorty.
Michał Kanownik, prezes ZIPSEE „Cyfrowa Polska” podkreślił potrzebę podnoszenia świadomości wśród urzędników, odpowiadających za zamówienia publiczne, tak by wybierane były nie tylko najtańsze, ale przede wszystkim najlepsze oferty, uwzgledniające również aspekty środowiskowe czy techniczne, co jest głównym celem prowadzonej kampanii „Czy cena czyni cuda”.
Źródło: www.uzp.gov.pl