Wątpliwości pytającego budzi kwestia zakresu umów mogących być przedmiotem renegocjacji w oparciu o art. 11 u.m.w., a mianowicie czy obejmuje on zamówienia sektorowe lub zamówienia „na wolnym rynku”. Na tak postawione pytanie należy odpowiedzieć następująco.

Art. 11 u.m.w. ma zastosowanie tylko do tych zamówień sektorowych, co do których nie stosuje się ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2165) dalej p.z.p. Ustawa p.z.p. ma bowiem zastosowanie do zamówień sektorowych i tym samym ma do nich zastosowanie art. 142 ust. 5 p.z.p.

Brak zgody na waloryzację narazi wykonawców na dodatkowe koszty >>>

Natomiast w samej ustawie p.z.p. zawartych jest szereg wyłączeń, tj. określenia takich przypadków zamówień sektorowych co do których p.z.p. nie ma zastosowania. Np. zgodnie z art. 136 ust. 1 pkt 1 p.z.p., ustawy nie stosuje się do zamówień sektorowych udzielanych podmiotom, z którymi zamawiający składa skonsolidowane sprawozdanie finansowe. Art. 11 u.m.w. będzie miał także zastosowanie do zamówień udzielanych na wolnym rynku bez stosowania p.z.p., czyli w szczególności w odniesieniu do zamówień o wartości poniżej 30.000 euro.

Nie należy jednak mylić zamówień udzielanych wolnorynkowo bez stosowania p.z.p. z zamówieniami udzielanymi w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 66-68 p.z.p. W odniesieniu do tych ostatnich stosować należy art. 142 p.z.p., a nie art. 11 u.m.w.

Drugą wątpliwością pytającego jest to, czy art. 11 u.m.w. ma zastosowanie tylko w przypadku zmiany lub ustalenia minimalnej stawki godzinowej czy też także w przypadku zmiany wyłącznie minimalnego wynagrodzenia za pracę.

W ocenie Autora zmiana/ustalenie minimalnej stawki godzinowej także otwiera drogę do renegocjacji umowy na podstawie w/w przepisu. Zgodnie bowiem z art. 11 ust. 2 u.m.w., przepis art. 11 ust. 1 u.m.w. stosuje się odpowiednio w związku z nieuwzględnieniem w kwocie minimalnego wynagrodzenia za pracę dodatku do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej.

Lewiatan: zamawiający muszą pamiętać o waloryzacji zawartych kontraktów >>>

Innymi słowy wobec faktu, że wprowadzenie minimalnej stawki godzinowej przekłada się na minimalne wynagrodzenie za pracę w odniesieniu do dodatku do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej, to art. 11 u.m.w. pozwala na renegocjacje umowy także w przypadku zmiany samej minimalnej stawki godzinowej.

Wątpliwości może budzić kwestia co do sposobu stosowania przepisu art. 11 ust. 1 u.m.w. „odpowiednio”. Wydaje się, że w zasadzie renegocjacje będą możliwe tylko wówczas, jeżeli wnioskodawca wykaże, że w danym przypadku rzeczywiście uwzględnienie minimalnej stawki godzinowej w dodatku za pracę nocną miałoby wpływ na wysokość wynagrodzenia.

W ocenie Autora, w tych przypadkach kiedy praca w porze nocnej w ogóle nie jest stosowana przy realizacji danej umowy, wówczas brak jest podstaw do renegocjacji umowy na podstawie art. 11 u.m.w.

LEX Zamówienia Publiczne
Artykuł pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami